صفحه اصلی / ایران / ایران: گرانی و کمیابی اقلام غذایی از جمله نان٬ ماکارونی و کنسرو ماهی

ایران: گرانی و کمیابی اقلام غذایی از جمله نان٬ ماکارونی و کنسرو ماهی

قیمت کنسرو ماهی در ایران تا ۱۰۰ درصد و قیمت ماکارونی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی، دولت را مسئول افزایش قیمت می‌داند.

کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران یکشنبه ۱۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، و «فارس» افزایش قیمت این دو کالا را تائید کرد. او دولت را عامل افزایش قیمت معرفی کرد.

به گفته زرگران، دولت از شش ماه قبل گوشت ماهی تُن را از فهرست کالاهایی که سهمیه ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می‌گیرد، خارج کرد و همین موضوع باعث افزایش دو برابری قیمت این کالا شد.

او میانگین قیمت یک کیلوگرم ماهی تُن را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد که نسبت به یک ماه قبل ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش قیمت کنسرو ماهی تُن در آستانه ماه رمضان و آغاز روزه‌داری مسلمان، موجب افزایش تقاضا برای این کالا و کمیاب شدن آن در فروشگاه‌ها شد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، هم در همین رابطه گزارش کرد؛ موجودی کنسرو ماهی تُن در فروشگاه‌های اینترنتی مواد غذایی ایران به دنبال انتشار خبر افزایش قیمت، کاهش یافت.

برخی از فروشندگان نیز گفته‌اند که عرضه‌کنندگان کنسرو ماهی تُن، طی روزهای گذشته عرضه را کاهش داده‌اند تا قیمت افزایش یابد.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی قطعی است
در خبر دیگری زرگران به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، (ایرنا)، گفت که قیمت بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی ۷۰ درصد افزایش یافته است. اظهارات او اما با قیمت ماکارونی در فروشگاه‌های مواد غذایی همخوانی ندارد.

او گفت که سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی را صادر کرده است.

«سید داود موسوی» معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیع اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ایران هم افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی را «قطعی» دانست، اما گفت که تصویب آن به دلیل «بررسی مجددی که اتحادیه مربوطه باید انجام دهد»، به دوشنبه ۱۶ اردیبهشت موکول شده است

قیمت مارکارونی در بسته‌های ۵۰۰ و ۷۰۰ گرمی از ۲ هزار و ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به حدود ۵ هزار و ۴۵۰ تومان و ۶ هزار تومان افزایش یافته که بیانگر رشد ۱۰۰ درصدی قیمت این کالا است.

این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که دولت اعلام کرد گندم دروم در اختیار صنعت ماکارونی قرار نمی دهد.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، اعلام خبر قطعی بودن افزایش قیمت ماکارونی، باعث افزایش تقاضا و کمبود این کالا در فروشگاه‌ها شده است.

قیمت این دو کالای خوارکی در حالی افزایش یافت که دولت پیشتر وعده کرده بود؛ بازار را کنترل خواهد کرد و مانع افزایش قیمت مواد غذایی خواهد شد.

لازم به ذکر است٬ به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)٬ نانوایی‌ها نیز به صورت کاملاً خودسر قیمت نان را تا دو برابر افزایش داده‌اند، چنانکه هر عدد نان بربری و سنگک معمولی به دو هزار تومان رسیده. قیمت سنگک سفارشی از سه هزار تومان هم فراتر رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *