صفحه اصلی / ایران / بازداشت جمعی از فعالان الاحوازی در تجمع ساحل کارون در اعتراض به سیاست‌های انتقال آب

بازداشت جمعی از فعالان الاحوازی در تجمع ساحل کارون در اعتراض به سیاست‌های انتقال آب

در تجمع اعتراضى كه عصر جمعه هشتم مرداد در بلوار ساحلى رودخانه کارون الاحواز در اعتراض به سیاست‌های انتقال آب (الاحواز به مناطق فارس نشین مرکز کشور) برگزار شد، چندین نفر از جمله چندین فعال مدنی مرد و زن بازداشت شدند.

تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی با مضمون مخالفت با سیاست‌های انتقال آب و قطع حقابه کشاورزی و تالاب‌های الاحواز در دست داشتند، در همان دقایق ابتدای تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ابراهیم الحایی، سالم انواری، ولید بدوی، سعید هلیچی، الهام موسوی و فاطمه نعامی از جمله بازداشت‌شدگان تجمع امروز بودند.

فراخوان تجمع در الاحواز

همزمان بیانیه‌ای از سوی کمیته هماهنگی جنبش اعتراضات الاحواز صادر شده که ضمن بیان دلایل اعتراضات اخیر، خواسته‌های مردم عرب الاحواز را در ۱۰ بند اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده که نظام ایران با پیگیری سیاست‌های تبعیض‌آمیز توسط نهادهایی چون سپاه پاسداران در تلاش است با انتقال آب و نابود کردن محیط زیست باعث کوچ اجباری مردم عرب از زیست بوم خود شود.

نویسندگان بیانیه مذکور افزودند که در راستای تحقق خواسته‌های مردمی از جمله آزادی دستگیرشدگان، عدم قطع اینترنت، آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز، توقف انتقال آب و ثروت‌های استان و تعیین سهمی از منابع ثروت برای مردم عرب روز چهارشنبه ۱۳ مرداد تجمعی در الاحواز و مقابل فرمانداری‌های دیگر شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

گفتنی است الاحواز از ۲۴ تیر به مدت ۲ هفته شاهد اعتراضات گسترده مردم عرب نسبت به بی‌آبی و سیاست‌های انتقال آب بود.

این اعتراضات از شهرستان‌های خفاجیه (سوسنگرد) و حمیدیه آغاز شد و به‌سرعت تمام شهرها و روستاهای استان را فراگرفت و به دیگر شهرها و استان‌های ایران سرایت کرد.

بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری دست کم ۹ نفر در این اعتراضات کشته شده و صدها نفر بازداشت شدند.

العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *