صفحه اصلی / ایران / بحرین: به ایران اجازه بستن تنگه هرمز داده نخواهد شد

بحرین: به ایران اجازه بستن تنگه هرمز داده نخواهد شد

وزیر خارجه بحرین تاکید کرد به ایران “اجازه بستن تنگه هرمز حتی برای یک روز” داده نخواهد شد. خالد بن‌ احمد در این مصاحبه همچنین به ایران درباره “گام برداشتن به سمت شکافی ژرف” هشدار داده است.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگویی با روزنامه “شرق‌الاوسط” که در پاریس انجام شده دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه با اقدام‌هایی چون فرستادن پول، اسلحه و نیروی شبه‌نظامی را اشتباهی بزرگ خواند.

او وضعیت فعلی را نتیجه توافق هسته‌ای با ایران می‌داند که واشنگتن اکنون از آن خارج شده به این دلیل که در این توافق‌نامه تنها به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شده و برنامه موشکی و سیاست‌های سلطه‌گرایانه ایران نادیده گرفته شده‌اند.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز در واکنش به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور گفت: «این یک تهدید مستقیم برای تمام کشورهای خلیج (فارس) است. من معتقدم بهتر است ایران پیش از چنین اقدامی خوب فکر کند چرا که این حرکت باعث افزایش خطرناک تنش‌ها خواهد شد و اجازه داده نخواهد شد که حتی برای یک روز هم ادامه یابد.»

پس از اعمال دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند. این تهدید نه تنها از سوی فرماندهان نظامی بلکه حتی از سوی حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز مطرح شده است. او سال گذشته گفت اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشوری نخواهد توانست نفت بفروشد.

خواهان خروج ایران و دیگر کشورها از سوریه هستیم

خالد بن احمد که در همراهی پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل‌خلیفه، در چارچوب سفری رسمی در پاریس حضور دارد، گفت بحرین و فرانسه بر سر شرایط سوریه دیدگاه‌های مشترکی دارند.

او گفت: «ما همراه فرانسه به دنبال یک راه‌حل سیاسی هستیم.» وزیر امور خارجه بحرین افزود در این بحث‌ها همچنین بر مسئولیت قدرت‌های بزرگ جهان، از جمله فرانسه، در بازگرداندن ثبات به سوریه تاکید شده است.

او گفت: «ما به سهم خود بر لزوم خروج ایران و سایر کشورهای منطقه از سوریه و فرصت دادن به قدرت‌های توانمند برای بازگرداندن ثبات به این کشور تاکید کرده‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *