صفحه اصلی / ایران / برایان هوک: ۳ کشور واردات نفت از ایران را به صفر رساندند

برایان هوک: ۳ کشور واردات نفت از ایران را به صفر رساندند

برایان هوک، مسئول اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سه کشور از هشت کشوری که از ایالات متحده معافیت واردات نفت به ایران دریافت کرده بودند، واردات این محصول از ایران را به صفر رسانده‌اند.

ایالات متحده پیش از شروع دور جدید تحریم‌ها در آبان سال گذشته، به هشت کشور چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی برای واردات نفت از ایران مجوز معافیت صادر کرد.

به گزارش رویترز٬ آقای هوک به خبرنگاران گفت: «در ماه نوامبر ما هشت مجوز معافیت صادر کردیم تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری به عمل آوریم. من امروز می‌توانم تایید کنم که سه کشور واردات نفت ایران را به صفر رسانده‌اند.»

با این حال مسئول اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه ایالات متحده به نام این سه کشور اشاره‌ای نکرد.

وی در ادامه افزود: «شرایط بهتر بازار برای ما وجود دارد تا با سرعت بخشیدن به اهدافمان، فروش نفت ایران را به صفر برسانیم. ما به دنبال اعطای معافیت‌های جدید نیستیم.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز روز گذشته به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است که بخش‌های اقتصادی جدیدی را هدف خوهد گرفت.

بنا به گفته این مقام مسئول، این تحریم‌ها در ماه مه امسال یعنی همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق برجام اعلام خواهد شد.

“برایان هوک” همچنین در نشست خبری دیروز خود با اشاره به تاثیرگذاری جدی تحریم‌های نفتی آمریکا بر درآمدهای نفتی ایران، افزود٬ تحریم‌های آمریکا تا اینجای کار ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران – ۳۰ میلیون دلار در هر روز- کاسته است.

گفتنی است بر اساس تخمینی که تحلیلگران نفتی در اندیشکده آمریکایی “گروه اوراسیا” در ماه ژانویه گذشته ارایه کرده‌اند، دولت ترامپ احتمالا در ماه می ۲۰۱۹ (۲ می ۲۰۱۹) و در موعد تمدید معافیت‌های خریداران نفت ایران، همچنان معافیت‌ چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی را برای یک دوره دیگر تمدید کند و نام ۳ کشور یونان، تایوان و ایتالیا را از لیست معافیت‌ها خط بزند.

احتمال دارد این ۳ کشور همان ۳ کشوری باشد که “برایان هوک” دیروز مدعی شده واردات نفت آنها از ایران به صفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *