صفحه اصلی / ایران / برندا شیفر: «ایران موج عمده ای از اعدام و تیراندازی به اقلیت های اتنیکی به راه انداخته است»

برندا شیفر: «ایران موج عمده ای از اعدام و تیراندازی به اقلیت های اتنیکی به راه انداخته است»

پروفسور برندا شیفر، با انتشار مقاله ای در در «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» با اشاره به اینکه رژیم تهران طی هفته های اخیر دهها عضو اقلیت های اتنیکی در ایران به ویژه در میان جوامع بلوچ و عرب اهوازی ایران را به قتل رسانده است، می نویسد: اقلیت های اتنیکی به طور فزاینده ای در حال فعالیت بر ضد رژیم ایران بوده و موج تظاهرات در طی سه سال گذشته در استان هایی برگزار می شود که جمعیت اصلی آنها را اقلیت ها تشکیل می دهند.

او سپس با تاکید بر اینکه ایران کشوری متنوع از نظر اتنیکی است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن را غیر فارس ها تشکیل می دهد، می افزاید: جدیدترین موج اعتراضات اتنیکی نخستین بار در تاریخ ۲۲ فوریه در استان سیستان و بلوچستان و پس از تیراندازی نیروهای ایرانی به دهها سوخت بر بلوچ در مرز پاکستان شروع شد، که منجر به کشته شدن چندین نفر و زخمی شدن دهها نفر شد. پس از این حادثه ، تظاهرات خشن در این استان آغاز شد و از جمله تظاهرکنندگان به پایگاه سپاه پاسداران ایران و دفتر فرمانداری در شهر سراوان حمله کردند. در واکنش به این اقدامات، رژیم تهران، اینترنت را در این استان قطع کرده است.

خانم شیفر با اشاره به اعدام های گسترده در مناطق عرب نشین می افزاید: در غرب ایران هم، رژیم اخیراً چهار جوان عرب اهوازی را اعدام کرد. جاسم حیدری از جمله این اعدام شدگان بود که پس از رد تقاضای پناهندگی اش از اتریش به ایران بازگردانده شده بود. رژیم ایران این چهار نفر را به اتهام “جنگ با خدا” یا همان محاربه و افساد فی الارض محاکمه كرد. علاوه بر قتل بلوچ ها و اعدام عرب ها، رژیم ایران همچنین چندین فعال آذربایجانی را نیز دستگیر کرده است. یكی از این فعالان به جرم نوشتن بر روی دیوار در روز جهانی زبان مادری كه از رژیم تهران خواسته بود علاوه بر زبان فارسی، اجازه استفاده از زبانهای دیگر را هم بدهد، دستگیر شده است.

طنز ماجرا اینجاست که علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، این هفته اعلام کرد که اقلیت های اتنیکی در کشور با هیچ تبعیضی روبرو نیستند و افتخار می کنند که ایرانی هستند.

رژیم ملاها به خوبی می داند که مشکلات اتنیکی با فقر شدیدتر و سطح پایین تر خدمات و زیرساخت های دولتی عجین شده است. اقلیت های اتنیکی در ایران در فقیرترین استان های کشور زندگی می کنند و از سطح تحصیلات و بهداشت پایین تری نسبت به مناطق فارس نشین ایران برخوردار هستند.

به عنوان مثال، سیستان و بلوچستان فقیرترین استان ایران است و بدترین جایگاه را از نظر نرخ بیکاری و بی سوادی دارا می باشد. چالش های زیست محیطی رو به رشد کشور، از جمله کمبود شدید آب، استان های اقلیت نشین را بیش از مناطق مرکزی فارس نشین تحت تأثیر قرار داده است.

بیشتر استانهای مرزی ایران محل سکونت اقلیت های اتنیکی هستند که در کشورهای همسایه نیز زندگی می کنند. مشکلات اتنیکی، از جمله شورش و ناآرامی، می تواند به آن سوی مرزها نیز سرایت کند. به عنوان مثال، بلوچ های پاکستانی به بلوچ های ایرانی کمک و پناه داده اند. آنها مرزبانان ایرانی را ربوده و در پاکستان نگهداری می کنند. نیروهای ایرانی به آن سوی مرز در پاکستان رفته و تلاش کرده اند تا شبه نظامیان بلوچ ایرانی را تسلیم کنند، بکشند و یا دستگیر كنند.

برندا شیفر با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک مناطق محل سکونت اتنیک های غیرفارس می نویسد: عربهای اهوازی و بلوچ ها در چندین مکان مهم استراتژیک در ایران ساکن هستند. عرب های اهوازی، اکثریت ساکنان استان خوزستان را تشکیل می دهند که مرکز تولید نفت ایران و محل تلاقی بندرها و خطوط لوله مهمی می باشد. بندر استراتژیک چابهار هم در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. 

مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها با ابراز تردید نسبت به موفقیت رژیم ایران در سرکوب اقلیت های غیرفارس می افزاید: اقدامات اخیر رژیم تهران احتمالاً باعث راه افتادن موج جدیدی از فعالیت های ضد رژیم در سیستان و بلوچستان و خوزستان شده و به طور بالقوه ممکن است موجب شروع فعالیت های جدید ضد رژیم در مناطق مرزی کردنشین هم مرز با عراق و ترکیه شود.

برندا شیفر در پایان مقاله خود با تاکید بر اینکه فارس ها همواره از سرکوب اتنیک های غیرفارس توسط رژیم ایران حمایت کرده و آنها فاقد همدلی نسبت به اتنیک های غیر فارس و حقوق فرهنگی و زبانی آنها هستند، چنین نتیجه گیری می کند: با این حال، بعید به نظر می رسد که این موج تظاهرات و ناآرامی ها در بلوچستان و اهواز، به شهرهای اصلی فارس نشین از جمله تهران، سرایت کند زیرا گروه های اصلی اپوزیسیون ایرانی همدلی کمی نسبت به مبارزات اقلیت های اتنیکی در ایران نشان داده اند و معمولا از تلاش های رژیم ایران برای سرکوب اتنیک های غیرفارس حمایت می کنند. با این وجود، رژیم ایران احتمالاً موفق به سرکوب کامل اقدامات اقلیت های اتنیکی خود نخواهد شد. کردها و بلوچ ها از گذشته دور همواره دست به شورش زده اند و عرب های اهوازی هم با وجود سرکوب های فزاینده، در حال انجام حملات متعددی علیه مراکز ارتش و سپاه در ایران هستند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *