صفحه اصلی / ایران / بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه‌ ایران در پی گسترش ویروس کرونا

بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه‌ ایران در پی گسترش ویروس کرونا

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران که باعث کشته شدن دستکم هشت نفر تا روز یکشنبه چهارم اسفند شده است، کشورهای همسایه مرزهای زمینی خود را با ایران بسته‌اند و پروازها از ایران به ترکیه، گرجستان، عراق و کویت متوقف شده است.

در همین حال، وبسایت فلایت رادار ۲۴ نشان می‌دهد پروازهای هواپیمایی ماهان از پکن به تهران و برعکس همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو فردا، پرواز W578 هواپیمایی ماهان، سه روز پیش، از پکن به تهران ساعت ۴:۴۰ صبح در فرودگاه امام خمینی فرود آمد. این هواپیما از نوع ایرباس ای ۳۴۰ بوده که هواپیمای مسافربری است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، ۱۱ بهمن گفته بود که دولت تصمیم گرفته است پروازهای رفت‌وبرگشت به چین را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در این کشور متوقف کند.

با این حال پس از این سخنان گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که نه تنها پروازها بین دو کشور متوقف نشده است، که خطوط هوایی ایرانی تنها شرکت‌هایی هستند که مسافران چینی را از مقصد استانبول به ایران منتقل و سپس به کشورشان باز می‌گردانند.

چانگ هوا، سفیر چین در تهران، نیز ۱۳ بهمن در توئیتی نوشت که «در دیدار با جناب آقای عرب‌نژاد مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند».

کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه اعلام کرد که سه نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند. بدین ترتیب، تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایران به هشت نفر رسید.

به گفته او، تاکنون ابتلای ۴۳ نفر به این ویروس در ایران تایید شده است.

در همین حال، محمدباقر نوبخت ‏‏معاون رئیس‌جمهوری و رئیس ‏سازمان برنامه و بودجه ایران در توئیتی از اختصاص مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری و مقابله با کرونا خبر داد.

از سوی دیگر، ترکیه روز یکشنبه چهارم اسفند اعلام کرد که سه مسیر زمینی خود با ایران را بسته و مرز هوایی‌اش را یک‌طرفه کرده است.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، به خبرنگاران گفت: «از ساعت پنج عصر (به وقت محلی)‌ تمام بزرگراه‌ها و خطوط راه‌آهن از مسیر ایران بسته شدند و پرواز هواپیماها از این کشور نیز معلق شدند».

به گفته او، هواپیماهای ترکیه همچنان می‌توانند مسافران را به ایران بازگردانند.

در همین حال اعلام شد پنج تبعه ترکیه و ایران که وارد شهر وان شده بودند مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بودند که به همین دلیل قرنطینه شدند. وزیر بهداشت ترکیه در این زمینه گفته که نتایج آزمایش‌های این پنج نفر منفی بوده است.

از سوی دیگر، مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی «امام خمینی» در تهران گفته که تاکنون ترکیه، گرجستان، عراق و کویت پروازهای ایران به کشورشان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

وی این اقدام را در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است.

احمد زمانیان یزدی، رئیس هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، هم به خبرگزاری ایسنا گفته که ترکمنستان به علت بیماری کرونا «اجازه نمی‌دهد کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های ملیت خود را پذیرش می‌کند».

به گفته این فعال بازرگانی، این اقدام بدون اطلاع قبلی انجام شده و«ماشین‌های زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند».

رسانه‌های پاکستان نیز گزارش دادند که این کشور گذرگاه مرزی تفتان با ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسته است.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که عبور و مرور از گذرگاه مرزی تفتان مسدود شده و تمهیداتی برای مقابله با شیوع احتمالی کرونا در این منطقه آغاز شده است.

به گزارش رادیو پاکستان، یک بیمارستان صحرایی یکصد تختخوابی در منطقه مرزی در حال برپایی است.

افغانستان نیز مرز زمینی خود را با ایران بسته و سفر از مبدا ایران را ممنوع کرده است. پیشتر اعلام شده بود که سه نفر در هرات مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند که از شهر قم به افغانستان بازگشته‌اند.

خبرگزاری اینترفاکس هم گزارش داده که گرجستان برای انجام پروازها بین این کشور و ایران محدودیت‌هایی قائل شده است.

گرجستان همچنین خبر داده که چهار ایرانی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بودند ولی نتایج آزمایش‌های آنها منفی اعلام شده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیز اعلام کرد که این کشور مرز زمینی خود را با ایران به مدت دو هفته بسته و پروازهای بین دو کشور نیز معلق شده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران نیز اعلام کرد که صدور ویزا برای اتباع ایران متوقف شده است.

شیوع کرونا در ایران که از شهر قم آغاز و به سرعت به سرتاسر کشور سرایت کرده، باعث تعطیلی بسیاری از مدارس، مراکز دانشگاهی و برنامه‌های فرهنگی شده است.

در همین حال، روابط عمومی مجلس گفته که قرار است برای مقابله با شیوع کرونا درجه حرارت بدن نمایندگان را در مبادی ورودی مجلس کنترل کند.

مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه و پس از سه هفته تعطیلی کار خود را آغاز می‌کند، این در حالی است که برخی از نمایندگان خواستار تعطیلی جلسات مجلس شده‌ بودند.

تعلل مقام‌های ایران در مقابله با این ویروس با انتقادهای گسترده‌ در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است و بسیاری از کاربران، وزارت بهداشت و دولت حسن روحانی را به پنهانکاری در این زمینه و جدی نگرفتن شیوع کرونا متهم می‌کنند.

گزارش‌های منتشره حاکی است که ماسک و وسایل ضدعفونی در ایران نایاب شده یا به قیمت‌های بالا فروخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *