صفحه اصلی / ایران / بعد از کاهش مصرف نان و برنج؛ کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران

بعد از کاهش مصرف نان و برنج؛ کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، گفته است که «شرایط اقتصادی مردم و کرونا» باعث رکود بازار گوشت قرمز و کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران شده است.

او در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۱۵ مرداد، در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، میزان معمول مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران را یک میلیون تن اعلام کرده و گفته «اکنون میزان مصرف به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته» است.

او همچنین از کمبود علوفه، خشکسالی و بحران تامین آب و مشکلات اقتصادی دامداران برای خریدن نهاده‌های دامی خبر داده و گفته است این موارد سبب شده‌اند که تولید گوشت قرمز «تبدیل به فعالیت اقتصادی زیان‌ده» شود.

در دهه گذشته گزارش‌های متعددی درباره کاهش مصرف گوشت قرمز در ایران منتشر شده است.

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور در سال ۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود که تا سال ۹۸ به صورت متمادی کاهش یافت و به ۸ کیلوگرم سقوط کرد. بدین ترتیب از سال ۹۰ تا ۹۸ مصرف گوشت قرمز ایرانیان ۳۸.۵ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار هنوز گزارشی از وضعیت سال ۹۹ مصرف گوشت قرمز کشور منتشر نکرده، اما برخی برآوردها نشان می‌داد که سرانه مصرف گوشت در سال گذشته به زیر ۵ کیلوگرم سقوط کرده است.

در پی بالا رفتن قیمت نان و برنج، مصرف آنان تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب مردم هرجه بیشتر با سوء تغذیه روبرو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *