صفحه اصلی / ایران / به گلوله بستن شهروندان عرب الاحوازی از سوی مامورین دولتی ایران + فیلم

به گلوله بستن شهروندان عرب الاحوازی از سوی مامورین دولتی ایران + فیلم

تیراندازی ماموران امنیتی ایران بسوی شهروندان معترض عرب در الاحواز(اهواز) چندین مجروح برجا گذاشت.

شامگاه دیشب سه‌شنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۹۸، نیروهای سپاه پاسداران ایران به روی ساکنان روستاهای روستاهاى الصقور، الجلیزی و الشاکریه در کنار رود کارون آتش گشودند. در این حادثه پنج تن از شهروندان عرب زخمی شده اند. برخی اخبار تایید نشده نیز حاکی است که دو نفر از مجروحین جان باخته اند.

به نوشته فعالان عرب، درگیری زمانی آغاز شد که مردم سیل‌زده منطقه قصد داشتند مانع از شکستن سیل‌بندها توسط نیروهای دولتی شوند.

یوسف عزیزی بنی طُرف از فعالان عرب در صفحه فیسبوکش نوشت: «مردم در دو روستاى جليزى و شاكريه در ساحل شط كرخه با گشودن آب شط به سوى مزارع و باغ هاى خود مخالفت مى كنند. سپاه دخالت مى كند و چندتن از روستائيان را زخمى و يك تن به نام عبود خلف را در جليزى مى كشد( تا اين لحظه)

او می نویسد: «تمام هم و غم رژيم تهران و پاسداران اش، باز كردن آب كرخه به سوى كشتزارها و باغ ها و دسترنج روستائيان واژبخت عرب است تا وارد مصب تاريخى و هميشگى اش يعنى هور العظيم نشود و به اين وسيله از تاسيسات تاراج نفت در تالاب هور العظيم پاسدارى مى كنند.»

آقای بنی طُرف نوشت: «براى حاكمان تهران، حفاظت از تاسيسات تاراج نفت اين تالاب مهمتر از جان و مال و دسترنج مردم اين مناطق است.»

کانال های تلگرامی محلی نیز اعلام کردند دیشب علیرغم مقاومت شهروندان عرب، سپاه سيل‌بند نزدیک روستاى جليزى را بر روى زمین‌هاى مردم باز كرد و به بهای حفظ تأسیسات نفتی منطقه، مزارع و احشام شهروندان عرب را زیر آب برد.

عرب ها از بزرگترین گروههای ائتنیکی در ایران هستند. بزرگترین ذخایر نفتی و گازی کشور در الاحواز(استان خوزستان) قرار دارد که موطن عرب هاست. اما در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، شهروندان عرب از ابتدایی ترین امکانات نیز بی بهره اند.

علاوه بر تبعیض های سیاسی-اقتصادی، در ایران عرب ها نیز مانند ترک ها به شکل سیستماتیک مورد تحقیر و توهین های نژادپرستانه قرار می گیرند.

عرب های الاحواز در اعتراض به این تحقیرها، توهین ها و تبعیضات گسترده، بارها دست به تظاهرات زده اند اما حکومت ایران به خشن ترین شکل ممکن آنها را سرکوب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *