صفحه اصلی / ایران / بیش از ۲۰ کودک در ایران در آستانه اعدام هستند

بیش از ۲۰ کودک در ایران در آستانه اعدام هستند

در پی دیدار با جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، شاهین میلانی، فعال حقوق بشر به صدای آمریکا می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۲۰ کودک مجرم در زندان‌های ایران زیر حکم اعدام هستند.

شاهین میلانی، مدیر مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گوید: در نشستی که در حاشیه چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر در سازمان ملل برگزار شد، آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل تصمیم گرفت تمرکز بیشتر خود را بر روی موضوع قوانین اعدام کودک مجرمان زیر ۱۸ سال در ایران بگذارد. قوانینی که نقض آشکار حقوق بین الملل است و این مسئله‌ای است که می‌شود از طریق آن مقامات جمهوری اسلامی را متقاعد کرد که اعدام کودک مجرمان را متوقف کنند.

روز دوشنبه ۲۰ اسفند بیست و هفتمین نشست از چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، به تداوم اعدام افرادی که در کودکی مرتکب جرم شده و تا رسیدن به سن قانونی در حبس نگهداری می‌شوند، اشاره کرد و اعدام افراد زیر سن قانونی را خلاف کنوانسیون حقوق کودک و دیگر کنوانسیون‌های بین المللی دانست که جمهوری اسلامی به آنها پیوسته است.

به گفته شاهین میلانی در حال حاضر روند دادرسی و صدور احکام اعدام برای کودک مجرمان همچون سال‌های گذشته است، اما با این حال آقای جاوید رحمان به تغییرات ایجاد شده در قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۹۲ امیدوار است؛ قوانینی که به قضات اختیارات بیشتری برای صدور مجازات‌های جایگزین داده است، قانونی که در حال حاضر از آن استفاده‌ای نشده و صدور و اجرای حکم اعدام کودکان مجرمان همچنان ادامه دارد.

به گفته این فعال حقوق بشر، مسئله حقوق کودک در ایران، تنها به اعدام کودک مجرمان ختم نمی‌شود، مسائله اصلی که منجر به صدور چنین احکامی می‌شود سن بلوغ شرعی است که برای پسران ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین شده است. یعنی دختران از ۹ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی بالغ حساب می‌شوند و از نظر شرعی با افراد بالای ۱۸ سال رشد عقلی برابری دارند.

اسفند ماه سال جاری، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام سه کودک مجرمی شد که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.

به گفته این نهاد حقوق بشری، محمد کلهر به اتهام قتل معلم مدرسه در سن ۱۵ سالگی، برزان نصرالله‌زاده به اتهام محاربه در سن ۱۷ سالگی، و شایان سعیدپور به اتهام قتل در حین نزاع در سن ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته آقای میلانی، استفاده از کودک سربازها مسئله دیگری است که جمهوری اسلامی بر خلاف کنوانسیون حقوق کودک رفتار می‌کند و افراد زیر ۱۸ سال را به عنوان سرباز به کشورهایی چون سوریه می‌فرستد.

منبع: صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *