صفحه اصلی / ایران / تایلند هویت سه ایرانی بمب گذار را تایید کرد

تایلند هویت سه ایرانی بمب گذار را تایید کرد

دولت تایلند روز پنجشنبه ۶ آذر، یک روز بعد از آزادی کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی-بریتانیایی که بیش از دو سال به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود، تایید کرد که سه ایرانی که در توطئه بمب‌گذاری نافرجام سال ۲۰۱۲ دستگیر شده بودند، به ایران منتقل شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات تایلند حاضر نشدند آزادی همزمان خانم کایلی مور گیلبرت و این سه نفر را «مبادله» بخوانند.

مقامات ایرانی این سه نفر را، که در جریان یک توطئه بمب‌گذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند دستگیر شدند، «فعالان اقتصادی» خوانده و به هنگام بازگشت آنها به ایران از آنها استقبال گرمی کرده‌اند. یکی از آنها دو پای خود را از دست داده بود. به نوشته آسوشیتدپرس، این بمب‌گذاران پرچم ایران را بر شانه‌های خود داشتند و صورت‌شان نیز با کلاه‌های بیسبال و ماسک صورت پوشانده شده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر خلاف موارد قبلی مبادله زندانیان که مجریان صدا و سیما بارها اسامی آنها را اعلام و تصاویر آنها در زمان ملحق شدن به اعضای خانواده را پخش می‌کردند، این بار چنین گزارش‌هایی پخش نشد.

تایلند می‌گوید سعید مرادی، یکی از ایرانی‌های آزاد شده، نارنجکی را به سمت ماموران تایلندی پرتاب کرده بود که آن نارنجک به سمت خودش بازگشت و منفجر شد و او دو پای خود را از دست داد. مرادی به اتهام تلاش برای قتل یک مامور پلیس به حبس ابد محکوم شده بود. یک فرد دیگر به نام محمد خزاعی به اتهام داشتن مواد انفجاری به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود و فرد سوم دیگری که محکومیت او روشن نبود، سعید صداقت زاده نام دارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، نخست وزیر استرالیا، ضمن ابراز خرسندی از آزادی خانم مور گیلبرت، در پاسخ به سوالی درباره مبادله این افراد گفت وارد این جزئیات نمی‌شود. او اما گفت که می‌تواند تایید کند که اقدامی برای به خطر انداختن امنیت استرالیایی‌ها صورت نگرفته است.

همچنین به نوشته رویترز، کایلی مور گیلبرت ضمن تشکر از همه کسانی که برای آزادی او تلاش کردند، با صدور بیانیه ای گفت: «من به عنوان یک دوست و با انگیزه‌های دوستانه به ایران آمدم و ایران را با همان احساسات ترک می‌کنم. احساساتی که نه تنها پا بر جا مانده، بلکه تقویت نیز شده است.» وی انجام هرگونه اقدام خلاف در ایران را رد کرده است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *