صفحه اصلی / ایران / ترامپ: اگر ایران درخواست کند،‌ آمریکا آماده کمک به ایران برای مقابله با شیوع کرونا است

ترامپ: اگر ایران درخواست کند،‌ آمریکا آماده کمک به ایران برای مقابله با شیوع کرونا است

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید آمریکا آماده است که به ایران برای مقابله با شیوع بیماری کرونا کمک کند و این منوط به «درخواست» ایران است.

به گزارش صدای آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که شنبه عصر در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» سخنرانی می‌کرد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم… اگر ما بتوانیم در این مشکل به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد. تنها کاری که باید بکنند این است که درخواست کنند.

ایران بعد از چین بیشترین جان‌باختگان بر اثر کرونا را دارد. وزارت بهداشت ایران آمار رسمی شیوع کرونا در روز شنبه ۱۰ اسفند را ۴۳ جانباخته و ۵۹۳ نفر مبتلا اعلام کرده است. این درحالی است که رویترز روز جمعه گزارش داد دستکم ۲۱۰ نفر در ایران جان‌باخته‌اند.

پیشتر روز شنبه یک کنفرانس خبری کاخ سفید با حضور رئیس جمهوری ایالات متحده و گروه ویژه مبارزه با کرونا برگزار شد. در این کنفرانس خبری، مایک پنس که ریاست این گروه ویژه را برعهده داشت، گفت: با دستور پرزیدنت ترامپ علاوه بر محدودیت سفر به چین، هر سفری از ایران هم ممنوع می شود. حتی شهروندان خارجی که طی ۱۴ روز اخیر به ایران سفر کرده باشند، حق ورود به آمریکا ندارند.

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین عنوان کرد که در راستای اقدامات گروه ویژه کاخ سفید برای مبارزه با کرونا محدودیت های سفر به سطح چهارم ارتقا پیدا کرده و از شهروندان آمریکا می‌خواهیم به ایتالیا و کره جنوبی سفر نکنند.

محدودیت‌های سفر اعمال شده پس از آن صورت می‌گیرد که تایید شد ایران و ایتالیا بیشترین تعداد انتقال ویروس کرونا را داشته‌اند.

از سوی دیگر روز جمعه وزیر خارجه ایالات متحده در یک جلسه در کنگره آمریکا بار دیگر نسبت به «مخفی‌کاری» مقامات رژیم ایران درباره شیوع کرونا اشاره کرد و گفت ایالات متحده برای کمک به بهبود نظام بهداشتی مردم ایران آماده است.

این دومین بار است که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کند. مایک پمپئو روز سه شنبه هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که معافیت‌هایی از تحریم ایران را صادر کرده است و اجازه می‌دهد برای ارسال برخی خدمات بشردوستانه، بانک مرکزی ایران مجاز به انجام انتقال مالی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *