صفحه اصلی / ایران / ترامپ: گفت‌وگو را ترجیح می‌دهم اما احتمال جنگ با ایران وجود دارد

ترامپ: گفت‌وگو را ترجیح می‌دهم اما احتمال جنگ با ایران وجود دارد

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا٬ گفت احتمال جنگ با ایران وجود دارد اما همواره گفت‌وگو را ترجیح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ITV گفت که آمادگی سخن گفتن با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را دارد.

او ادامه داد: «هنگامی که به قدرت رسیدم، ایران جایی به شدت ستیزه‌جو بود. کشور تروریست نخست در جهان بود و امروز شاید همچنان در همانگونه باشد».

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران گفت: «این احتمال همواره وجود دارد، اما آیا این را می‌خواهم؟ خیر، ترجیح می‌دهم چنین نشود اما این احتمال همیشه وجود دارد».

او در پاسخ به سوالی که آیا آمادگی سخن گفتن با روحانی را دارد نیز گفت: «البته، گفت‌وگو را همواره ترجیح می‌دهم».

اراده مشترک لندن و واشنگتن برای مقابله با اقدامات ایران

پیش از این سه‌شنبه ۴ ژوئن ترامپ گفت که واشینگتن و بریتانیا عزم خود را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به اسلحه اتمی و مقابله با «اقدامات تروریستی» این کشور، جزم کرده‌‌اند.

این سخنان در کنفرانس خبری مشترک ترامپ با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در لندن بیان شد.

ترامپ گفت: «آمریکا به همراه بریتانیایی‌های به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است».

تشدید روند استقرار بمب‌افکن‌ها و موشک‌ها

دولت ترامپ هفته گذشته روند استقرار جنگنده بمب‌افکن‌های خود را در منطقه سرعت بخشید و دستور استقرار شمار بیشتری از موشک‌های پدافند هوایی پاتریوت و نیرو را در خاورمیانه صادر کند. واشینگتن دلیل این اقدام را وجود گزارش‌های اطلاعاتی درباره آماده باش ایران برای حمله احتمالی به نیروها و منافع آمریکا عنوان کرد.

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای در ماه مه ۲۰۱۸ رو به شدت گذاشت. این توافق سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان امضا شد. برپایه این توافق در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اما این توافق را که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، «ضعیف» می‌داند و خواستار مذاکره بر سر توافقی تازه است. از این رو دستور خروج از توافق و از سرگیری تحریم‌های ایران را صادر کرد.

تنش میان دو طرف اخیرا پس از آن شدت گرفت که وزارت دفاع آمریکا، ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و تعدادی بمب‌افکن را به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران علیه نیروها یا منافع ایالات متحده و متحدانش، اعلام کرد.

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *