صفحه اصلی / ایران / توافق آمریکا و اسرائیل برای ایجاد کمیته سری ویژه ایران

توافق آمریکا و اسرائیل برای ایجاد کمیته سری ویژه ایران

همزمان با پیش‌بینی‌هایی درباره برگزاری اولین دور از مذاکرات طی روزهای آینده جهت بررسی داده‌های اطلاعاتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، منابع مطلع پنج‌شنبه ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ از توافق میان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برای فعال‌سازی مجدد کمیته‌ سری موسوم به کارگروه راهبردی ویژه ایران خبر دادند.

به گزارش العربیه، هر چند جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدگاههای متفاوتی درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران دارند، بنا به گزارش سایت «اکسیوس» ازسرگیری فعالیت کارگروه راهبردی بین دو کشور اما حاکی از آن است که دولت‌های آنها اکنون به جای مجادله‌های سیاسی به انجام گفتگوهایی جدی و حرفه‌ای درباره پرونده هسته‌ای ایران روی آورده‌اند. این کارگروه در روزهای آغازین اولین دوره از ریاست باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده آمریکا و پس از سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ تشکیل و به این کارگروه بسیار سری اسم سمبلیک ویژه‌ داده شد.

در اولین دوره از ریاست اوباما این کارگروه به جایگاهی ویژه برای سیاست‌گذاری راهبردی حول نحوه اعمال فشار بر ایران تبدیل شد و در دومین دوره از ریاست اوباما به مکان اساسی برای اختلاف‌آفرینی درباره توافق هسته‌ای با ایران مبدل گشت. در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا این گروه به بررسی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و هماهنگی کمپین اعمال «فشارهای حداکثری» بر ایران پرداخت. اکنون ریاست این باشگاه را مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل – جک سالیوان و مائیر بن شبات بر عهده دارند. این کارگروه همچنین کانون گردهم‌آیی مسئولان بلند‌پایه آژانس‌های مختلف امنیت ملی، سیاست خارجی و اطلاعاتی از دو کشور است. جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ۲۳ ژانویه در اولین مکالمه تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش مائیر بن شبات پیشنهاد ازسرگیری فعالیت‌های کارگروه اقدام ویژه درباره ایران را داده بود. هر چند اسرائیل در کارزار اختلافات میان آژانس‌ها درباره چگونگی تعامل با کاخ سفید درباره ایران وارد شده اما به دلیل تنش‌های سیاسی داخلی این کشور پیش از برگزاری انتخابات ماه آینده، موافقت تل‌آویو با پیشنهاد دولت جدید واشنگتن برای ازسرگیری فعالیت‌های کارگروه اقدام درباره ایران به تاخیر افتاد.

از سویی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه اولین نشست بلندپایه میان آژانس‌ها درباره ایران را با حضور بینی گانتس وزیر دفاع، گابی اشکنازی وزیر خارجه و روسای دستگاههای امنیت ملی و اطلاعاتی برگزار کرد. بنا به منابع آگاه این نشست در ابتدا با ارائه گزارش‌هایی از سوی آژانس‌های مختلف درباره آخرین تحولات مربوط به کیفیت روابط با دولت بایدن تاکنون آغاز شد تا از این طریق تصویر کامل‌ مربوط به رایزنی‌های انجام شده از کانال‌های مختلف به تصویر کشیده شود. به دنبال آن نیز پیشنهادهایی درباره نحوه تعامل با دولت بایدن در آینده ارائه شد که در این راستا مدیران دستگاه اطلاعاتی و ارتش اسرائیل بر ضرورت انجام گفتگویی آرام و عاری از رویارویی‌های علنی تاکید کردند. موافقت با پیشنهاد ازسرگیری کارگروه اقدام نیز از فعالیت‌های اصلی این نشست گزارش شد.

در این راستا اسرائیل و در اولین نشست از این قبیل حداکثر کوشش‌های خود را بر ارائه داده‌های اطلاعاتی و معلوماتی درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ارزیابی میزان تطابق بین دیدگاههای دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل متمرکز می‌کند. منابع اسرائیلی آگاه درباره این مسئله می‌گویند که برای هماهنگی در این زمینه باید خط اطلاعاتی مشترکی پیش از انتقال به مرحله مناقشات سیاسی ایجاد شود. این در حالی است که نتانیاهو جمعه گذشته بلافاصله در واکنش به اظهارات اخیر تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که از آمادگی ایالات متحده برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران با هدف بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خبر داده بود، ابراز نگرانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *