صفحه اصلی / ایران / توهین شنیع و نژادپرستانه به تورک ها در کتاب درسی ایران + فیلم

توهین شنیع و نژادپرستانه به تورک ها در کتاب درسی ایران + فیلم

توهین نژادپرستانه و تحقیر تورک ها در کتاب درسی زبان انگلیسی پایه دهم مدارس ایران خشم مردم آذربایجان جنوبی را برانگیخت.

در صفحه بیستم این کتاب دوره دبیرستان، تصویر یک شیر درج شده و در زیر آن به زبان انگلیسی نوشته شده «نسل شیر ایرانی ۷۵ سال پیش منقرض شده است.»  در صفحه بیستم و یکم همان کتاب، تصویر یک گورخر درج شده و در اقدامی هدفدار و تحقیرآمیز در زیر آن جمله «توران خانه طبیعی گورخر کوهی است.»

توران سرزمین باستانی تورک هاست. در اساطیر ایرانی توران معادل دشمن ایران بکار رفته و همواره بین ایرانیان و تورانیان جنگ و ستیز در جریان بوده است.

اقدام نژادپرستانه مسئولان ایران در چاپ این تصاویر نژادپرستانه و نفرت انگیز، خشم کاربران تورک آزربایجان جنوبی را برانگیخته است.

لازم به ذکر است، تصویر درج شده بر روی جلد کتاب فارسی سال سوم ابتدایی مدارس ایران نیز در روزهای گذشته واکنش شهروندان تورک را در پی داشته است. در این طرح تورک ستیزانه، تصویر تمامی ملیت‌های ساکن ایران با لباس محلی درج شده اما تصویر تورک ها اعم از تورک‌های آذربایجانی، تورکمن ها و قشقایی‌هابا هدف انکار حضور تورک ها در ایران، عامدانه درج نشده است.

نژادپرستی و تورک ستیزی در طول یکصد سال گذشته در ایران نهادینه شده و تورک ها در این کشور مکررا مورد تحقیر و توهین های نژاپرستانه فارس ها قرار می گیرند.

حکومت ایران نیز به شکل سیستماتیک، نژادپرستی را در جامعه پمپاژ می کند. در کتب درسی، رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران نیز، تورک های مورد تحقیر قرار می گیرند و تاریخ و هویت آنها تحریف می شود. در ورزشگاه های تهران نیز «مرگ بر ترک» به یکی از شعارهای اصلی هواداران فارس بدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *