صفحه اصلی / ایران / حزب‌الله لبنان: به‌زودی از ایران سوخت و احتمالاً دارو می‌آوریم

حزب‌الله لبنان: به‌زودی از ایران سوخت و احتمالاً دارو می‌آوریم

سرکرده گروه تروریستی حزب الله لبنان گفت این تشکیلات «به زودی» از ایران سوخت و دارو دریافت خواهد کرد.

همزمان با نخستین سال‌روز انفجار سهمگین بندر بیروت و در حالی که وضعیت اقتصادی و سیاسی لبنان به‌شدت وخیم است، حسن نصر الله گفت که این حزب آماده واردات سوخت از ایران «برای کمک به مردم لبنان» است.

حسن نصرالله، شامگاه سه‌شنبه (۱۲ مرداد) تأیید کرد که هیئتی از سوی حزب‌الله در روزهای جاری در ایران به سر می‌برد و برای پیشبرد این برنامه‌ها در حال مذاکره با مقامات ایران است.

به گفته وی، واردات سوخت «به زودی، چه زمینی و چه دریایی» آغاز خواهد شد.

حسن نصرالله تأکید کرد که «سازوکار واردات سوخت ایجاد شده است». اما وی توضیح بیشتری در این باره نداد.

دبیرکل حزب‌الله همچنین خبر داد که برای جبران کمبود شدید دارو در لبنان، واردات دارو از ایران نیز به عنوان اولویت، در دستور کار حزب‌الله است.

حسن نصرالله سه‌شنبه (۱۸خرداد) سال جاری نیز گفته بود: «حزب الله آماده است برای جبران کمبود سوخت در لبنان و دریافت کمک به سراغ ایران برود.»

لبنان طی سال‌های گذشته با بحران مالی روزافزون و اخیرا با بحران سوخت مواجه بوده است.

اظهارات حسن نصرالله برای دریافت کمک و سوخت از جمهوری اسلامی در حالی است که ایران خود طی سال‌های گذشته با بحران مالی و کسری چشمگیر بودجه، بیکاری، فقر و تورم افسارگسیخته مواجه بوده است.

ایران بزرگ‌ترین حامی مالی گروه تروریست حزب‌الله لبنان است. پیش از این حسن نصرالله اذعان داشت تمامی مخارج این گروه از جمله «لباس زیر تن سربازان» نیز از سوی ایران تامین مالی می شود.

در روزهای گذشته برخی از سایت‌های لبنانی از اعزام هیئت حزب‌الله به تهران خبر داده بودند. ارزیابی می‌شود سخن از هیئتی است که قرار است روز پنج‌شنبه، چهاردهم مرداد، در آیین رسمی تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، در مجلس نیز حضور داشته باشد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان، یا مسئولان دولت انتقالی این کشور، ظاهراً هنوز نسبت به اظهارات حسن نصرالله در خصوص واردات احتمالی سوخت و دارو از ایران، واکنشی نشان نداده‌اند.

عراق و لبنان ماه گذشته توافقی را برای واردات سوخت عراق در برابر صادرات کالا از لبنان امضا کردند هر چند که مسئولان ارشد امور انرژی لبنان گفتند که توافق با عراق، تنها سوخت چهار ماه لبنان را تأمین می‌کند.

در این میان، مقامات ایران در مورد «سازوکار» ایجاد شده برای انتقال سوخت و دارو به لبنان توضیحی نداده‌اند. اما به نظر می‌رسد اظهارات حسن نصرالله پس از قطعی شدن توافق ایران بیان شده باشد.

ایران در دوره اخیر در یکی از خطیرترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد و شهروندان بیش از هر زمان دیگری، فقیر شده‌اند.

اعتراضات چند هفته‌ای اخیر در ایران نسبت به قطعی آب و برق در حالی در جریان بود که شرایط دارویی ایران نیز، در حالی که ویروس جهش‌یافته کرونا، از نوع دلتا، هر روز ده‌ها هزار نفر را مبتلا می‌کند، به یکی از مصیبت‌های بزرگ دیگر ایران مبدل شده و فیلم‌های کمبود سرم و دارو در بیمارستان‌های مملو از بیماران در ایران، در فضای اجتماعی دست به دست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *