صفحه اصلی / ایران / حسن روحانی: «آموزش به زبان مادری» خواسته «بدخواهان هویت ملی و زبان فارسی» است

حسن روحانی: «آموزش به زبان مادری» خواسته «بدخواهان هویت ملی و زبان فارسی» است

حسن روحانی رئیس جمهور ایران با تأکید دوباره بر سیاست‌ تک‌زبانی فارسی و نابودی سایر زبانها در کشور، درخواست ملیت‌های غیرفارس در ایران برای «آموزش به زمان مادری» را توطئه دشمنان و بدخواهان هویت ملی و زبان فارسی خواند.

روحانی دیروز شنبه در دیدار جمعی از معلمان کشور «زبان فارسی» را «نتیجه هم افزایی همه اقوام ایرانی» دانست و  بر  «ضرورت توجه ویژه به زبان فارسی» از سوی معلمان در مدارس تاکید کرد.

او درخواست ملیت‌های غیرفارس در ایران برای «آموزش به زمان مادری» را توطئه دشمنان خواند و گفت: «نباید اجازه دهیم “آموزش زبان محلی” را به غلط “آموزش به زبان محلی” تعبیر کنند.»

روحانی گفت: «متاسفانه امروز بخشی از بدخواهان هویت ملی ما، زبان فارسی و مرجعیت آن را هدف قرار داده و سعی در ایجاد دوگانه کاذبی به نام زبان مادری و زبان رسمی و ملی هستند و معلمان عزیز تنها کسانی هستند که می توانند و باید این توطئه را خنثی کنند.»

جالب اینکه «آموزش به زبان مادری» و اجرایی کردن اصل پانزده قانون اساسی، از وعده های اصلی روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری بود. او در اردیبهشت ۹۶ نیز در سفر به تبریز گفته بود: «زبان تورکی جزو افتخارات این کشور است و دولت وی برای ارتقای آن تلاش خواهد کرد.» اما این وعده نه تنها عملی نشد بلکه زبان تورکی و آزربایجان آماج دشمنی شدید مسئولان دولت روحانی قرار گرفت.

پیشتر روز شنبه ٢٣ تیرماه ٩٧، «محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش ایران نیز در اظهاراتی نژادپرستانه فاشیستی، آموزش و تکلم به زبان فارسی را «خط قرمز نظام» خوانده بود. «محمد بطحایی» تدریس با زبان مادری در مناطق غیرفارس نشین کشور را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و خواستار «ممنوعیت» آن شده بود.

روز چهارشنبه ۸ خردادماه ۹۸، هم خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران از افزودن «تست بسندگی زبان فارسی» به طرح سنجش سلامتی کودکان خبر داد.

طی این طرح نژادپرستانه که در برخی از شهرهای آزربایجان اجرایی شد، کودکانی که در طرح سنجش قبل از ورود به دبستان شرکت می‌کنند، در صورتکیه توانایی «تکلم به زبان فارسی» را نداشته باشند، وضعیت سلامتی آنها تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *