صفحه اصلی / ایران / حمایت آمریکا از نامه کشورهای عرب حاشیه خلیج درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

حمایت آمریکا از نامه کشورهای عرب حاشیه خلیج درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از نامه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج عرب که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده حمایت کرده، آن را شجاعانه خواند.

بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان سعودی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شدند. تحریم‌ها در ماه اکتبر لغو می‌شود. لغو این تحریم‌ها بعد از پنج سال از امضای توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی یکی از بندهای برجام بود.

کشورهای شورای همکاری خلیج خواهان ‘تمدید تحریم تسلیحاتی ایران’ شدند

آمریکا خواستار رای‌گیری در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در دو توییت که روز یکشنبه نوشته، از این نامه حمایت کرده است. او نوشته که شورای امنیت سازمان ملل متحد «باید بین رساندن سلاح به تروریست‌ها و حمایت از کشورهای خلیج یکی را انتخاب کند.»

آقای پومپئو یک بار دیگر در این توییت‌ها یادآوری کرده که ایالات متحده، در این هفته می‌خواهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم‌های ایران را به شورای امنیت ارائه کند. او روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود که آمریکا اجازه نخواهد داد تا در ۲۷ مهر تحریم‌های تسلیهاتی ایران به پایان برسد. آمریکا گفته اگر این پیش‌نویس در شورای امنیت تصویب نشود، از مکانیزم موسوم به «ماشه» استفاده کند که در برجام پیش‌بینی شده بود و خود به خود موجب بازگرداندن تحریم‌ها می‌شود.

آمریکا انتظار دارد که چین و روسیه با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا را بگیرند. برای همین است که این کشور تهدید کرده که از مکانیزم ماشه استفاده می‌کند. آقای پومپئو روز پنجشنبه گفته بود که چین از حالا خواهان فروش سلاح به ایران است.

در توییت دوم آقای پومپئو که به اولی وصل شده، او فیلمی تبلیغاتی را منتشر کرده که در وزارت خارجه آمریکا تولید شده است. این فیلم می‌گوید در روزی که تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند سلاح‌هایش را به نقاط مختلف دنیا بفرستد. در نتیجه این فیلم پیش‌بینی کرده که سلاح‌های ایرانی ممکن است منجر به افزایش «درگیری‌های مرگبار» در جهان شود. «ممکن است جنگ‌جویان حزب‌الله و حوثی‌ها سلاح‌های پیشرفته‌تری بگیرند که با آن به اسرائیل و عربستان حمله کنند.»

این فیلم همچنین پیش‌بینی کرده که ایران با برداشته شدن ممنوعیت فروش سلاح، می‌تواند سلاح بفروشد و از قبل ثروتمندتر شده و «انقلاب خشنش» را بیشتر در جهان گسترش دهد. در این بخش از فیلم تصاویر به آتش کشیدن پرچم آمریکا در ایران به نمایش در می‌آید.

در این فیلم همچنین تصاویری از جنگنده‌ها و تانک‌هایی مشاهده می‌شود که پمپئو مدعی امکان تحویل آ‌ن‌ها از سوی ایران به متحدان خود در منطقه است.

در ادامه فیلم کوتاه وزارت امور خارجه، به احتمال فروش جنگ‌افزار از سوی ایران به نیکلاس مادورو در ونزوئلا اشاره شده است.

در این فیلم در این ارتباط آمده است: «در ونزوئلا، رژیم نامشروع مادورو می‌تواند از جنگ‌افزارهایی که از ایران خریداری کرده برای کشتن معترضانی که از گرسنگی رنج می‌برند، بهره بگیرد. ایران از طریق فروش جنگ‌افزار همچنین می‌تواند ثروتمندتر شده و به این ترتیب تلاش خود برای صدور انقلاب قهرآمیز خود را پیش ببرد».

فیلم با نمایش صحنه‌هایی از سوزاندن پرچم اسرائیل و آمریکا به پایان می‌رسد. پیام آخر این فیلم چنین است: «شورای امنیت سازمان ملل باید اکنون اقدام به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بکند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *