صفحه اصلی / ایران / رسوایی علمی درایران: شکایت وزارت علوم از دهها موسسه و فرد به دلیل نوشتن مقالات تقلبی و پایان‌نامه‌فروشی

رسوایی علمی درایران: شکایت وزارت علوم از دهها موسسه و فرد به دلیل نوشتن مقالات تقلبی و پایان‌نامه‌فروشی

معاون حقوقی وزارت علوم ایران می‌گوید که این وزارتخانه از دهها موسسه و فرد در زمینه پایان‌نامه‌فروشی، نوشتن مقالات «تقلبی» و جعل مدرک و گذرنامه شکایت کرده است.

علی اسلامی‌پناه در گفت‌وگویی که خبرگزاری مهر روز شنبه، ششم شهریور، منتشر کرد بیشتر تخلفات این موسسات را به ترتیب، نوشتن مقالات تقلبی، پایان‌نامه‌نویسی و جعل مدرک عنوان کرده و گفت که برخی از این موسسات پس از پلمپ با ثبت موسسه‌ای دیگر با نامی متفاوت دوباره شروع به فعالیت می‌کنند.

پیش از این فریدون جعفری، دبیر کمیته سلامت وزارت علوم، در تیرماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که این وزارتخانه علیه ۳۷ شخص حقوقی یا موسسه حقوقی، ۴۳ شخص حقیقی، ۵۴ سایت و کانال تلگرامی فعال غیرمجاز، ۱۳۵ رشته خط تلفن ثابت یا سیار که تخلفات علمی انجام داده‌اند طرح دعوی کرده است.

آقای جعفری در ادامه گفته بود که بنا بر اعلام وزارت علوم به دستگاه قضا قرار است با ۱۰ موسسه که فعالیت غیرعلمی انجام می‌دهند نیز برخورد شود.

دبیر کمیته سلامت وزارت علوم همچنین از شناسایی ۱۵۰۰ مقاله تقلبی، پنج هزار پایان‌نامه تقلبی و تعداد زیادی جعل مدارک دانشگاهی خبر داده و گفته بود که برخورد با موسسات مربوطه در مرحله تحقیق و بازپرسی است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی قـانون «پیشـگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی»، مرتکبان جرایم مربوطه مکلفند وجوه دریافتی ناشی از جرم را به حساب خزانه واریز کنند و پس از اثبات تقلب علمی در کارگروه اخلاق موسسات علمی و دانشگاهی، اثر مدرک تحصیلی حاصل از تقلب لغو می‌شود.

مدیرکل حقوقی وزارت علوم در بهمن‌ماه ۹۸ از تخلف علمی دو هزار دانشجو در زمینه مقاله و پایان‌نامه‌نویسی با استعلام این وزارتخانه و سازمان سنجش خبر داده بود.

بر اساس گزارش میدانی خبرگزاری فارس در آذر ۹۹، قیمت پیشنهادی برای هر پایان‌نامه در بازار سیاه بین دو تا ۲۰ میلیون تومان بسته به موضوع و مقطع تحصیلی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *