صفحه اصلی / ایران / رهبر ایران: آمریکا ممکن است دارویی وارد کند که ویروس کرونا ماندگار شود

رهبر ایران: آمریکا ممکن است دارویی وارد کند که ویروس کرونا ماندگار شود

رهبر ایران، آمریکایی‌ها را متهم کرد که ویروس کرونا را «تولید» کرده‌اند و با اشاره به پیشنهاد کمک ترامپ به ایران برای مقابله با ویروس کرونا گفت که «این از حرف‌های عجیب است».

خامنه‌ای آمریکا را کشوری «دچار کمبود» از لحاظ تامین «وسایل پیشگیری و دارو» دانست و از آنها خواست که کمک خود را صرف خود کنند، «چون به آمریکا اعتمادی نیست و ممکن است دارویی را وارد ایران کنند که ویروس را ماندگار کند.»

علی خامنه‌ای، یکشنبه ۲۲ مارس ۲۰۲۰، در سخنانی که به مناسبت فرا رسیدن «سال نو و عید مبعث پیامبر اسلام» به طور زنده از شبکه‌های سراسری تلویزیون ایران پخش شد، آمریکا را «خبیث ترین دشمن» خواند و دشمنی این کشور با حکومتش را بی‌سابقه دانست.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا، بدون اشاره به شدت و گستردگی این بیماری در ایران، آن را یک «عارضه بین‌المللی» خواند که با خودش «خوف و هم مشکل اقصادی» می‌آورد.

خامنه‌ای با اشاره به پیشنهاد مقامات آمریکایی برای کمک «درمانی و دارویی» به ایران، این پیشنهادات را «حرف‌های عجیب» دانست و افزود:

«خودتان دچار کمبود هستید، هم از لحاظ وسایل پیشگیری و هم دارو؛ اگر چیزی دارید صرف خود کنید. شما آمریکایی ها متهم به این هستید که خودتان این ویرس را تولید کردید و به شما اعتمادی نیست. ممکن است دارویی را شما وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کنید».

این در حالی است که آمریکا بیش از ۱۴ هزار مبتلا به کرونا را ثبت کرده که بیش از ۲۰۰ نفر از آنها فوت کردند.

بر همین اساس، تدابیری برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته شد. در کالیفرنیا، یکی از ایالت‌هایی که بیش از دیگر ایالات تحت تأثیر این بیماری همه گیر قرار گرفته، دستور «قرنطینه خانگی» صادر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریكا نیز تصمیم گرفت كه برخی اجلاس‌ها را از جمله سران G-7 را از طریق كنفرانس‌های ویدئویی برگزار كند.

در هائیتی، برای اولین بار کروناویروس در دو نفر مشاهده شد که سبب اعلام وضعیت«اضطراری» شد و همه فرودگاه ها، بنادر، مدارس و کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران پس از دیدار با نخست‌وزیر ایرلند، دوباره برای کمک به ایران برای سرکوب ویروس کرونا پیشنهاد همکاری داد.

وی در این باره گفت: «ایران یك مشكل بزرگ دارد. ما به ایران كمك خواهیم کرد. اگر آنها بخواهند، ما به آنها كمك خواهیم كرد. ما خوشحال می شویم كه به آنها كمك كنیم».

در اوایل ماه مارس، ترامپ آمادگی واشنگتن را برای کمک به تهران در شرایط ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا را اعلام کرد. علاوه بر این، اظهارات مشابه‌ای نیز وزیر امور خارجه ایالات متحده مایکل پمپئو به مقامات ایرانی داده است.

مقامات ایرانی این پیشنهادات را نپذیرفتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تاریخ ۴ مارس اعلام نمود که آمریکا برای کمک باید تحریم ها را خاتمه دهد.

به گفته علی خامنه‌ای، تجربه ۴۰ ساله ایران نشان می‌دهد که ایران ظرفیت «مقابله با چالش‌ها و مشکلات در هر سطحی را داراست.»

او خواستار پیروی همه از «دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا» شد و با اشاره به تعطیلی حرم‌ها به دستور این ستاد گفت: «حتی اجتماعات دینی تعطیل شده که بی سابقه است، در تاریخ ما نبوده است اما اینطور مصلحت دانستند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *