صفحه اصلی / ایران / سفیر آمریکا در سازمان ملل: ایران حامی شماره یک تروریسم در جهان است

سفیر آمریکا در سازمان ملل: ایران حامی شماره یک تروریسم در جهان است

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ایران را «حامی شماره یک تروریسم در جهان» نامید و به روسیه و چین نسبت به وتوی احتمالی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هشدار داد.

اظهارات کلی کرفت یک روز پس از آن بیان شده است که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت کشورش هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای می‌گذارد.

خانم کرفت تاکید کرد که اگر روسیه و چین از حق وتوی خود برای ممانعت از تصویب این قطعنامه استفاده کنند، آنها نیز «شریک دولتی خواهند شد که حامی شماره یک تروریسم است».

وی سپس گفت که ایالات متحده امیدوار است روسیه و چین «اهمیت صلح در خاورمیانه را درک کنند»، اگرچه به باور او، این دو کشور تلاش می‌کنند در خارج از مرزهای خود ایجاد هرج و مرج و جنگ بکنند.

کلی کرفت روز چهارشنبه در پی اظهارات آقای پومپئو درباره قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، جلسه‌ای را همراه با برایان هوک با خبرنگاران برگزار کرد. اما ساعاتی پس از این جلسه برایان هوک از سمت خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران استعفا کرد.

پیش از این وزرای خارجه روسیه و چین اشاراتی داشتند که اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا به حداقل ۹ رای از ۱۵ رای کشورهای عضو شورای امنیت برسد، آن را وتو خواهند کرد. این دو کشور ماه گذشته در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، و شورای امنیت به شدت از اقدامات آمریکا انتقاد کردند.

آقای پومپئو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، برخی کشورها «صف کشیده‌اند» تا به ایران اسلحه بفروشند. او سپس هشدار داد که چنین امری خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و اسرائیل و اروپا و جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد.

واشینگتن هشدار داده که اگر شورای امنیت مانع اقدام ایران در خرید و فروش اسلحه نشود، از مکانیسم «ماشه» استفاده می‌کند که در توافق هسته‌ای با ایران پیش‌بینی شده بود و به این ترتیب همه تحریم‌ها علیه ایران بازمی‌گردد.

چین و روسیه و ایران اما می‌گویند که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و امکان استفاده از این مکانیسم را ندارد.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پیرو توافق هسته‌ای با ایران به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر ماه امسال به پایان خواهد رسید.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *