صفحه اصلی / ایران / سناتور آمریکایی: نگران جنگ بین ایران و‌ اسرائیل هستم/ خامنه‌ای یک نازی مذهبی است

سناتور آمریکایی: نگران جنگ بین ایران و‌ اسرائیل هستم/ خامنه‌ای یک نازی مذهبی است

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، می‌گوید بسیار نگران درگرفتن جنگ بین ایران و اسرائیل است و علی خامنه‌ای را با آدولف هیتلر،‌ رهبر آلمان نازی، مقایسه کرده است.

به گزارش ایندپندنت، این سناتور پرآوازه از ایالت کارولینای جنوبی، روز سه‌شنبه در برنامه «هانیتی» در شبکه فاکس‌نیوز حاضر شد که به مجری‌گری شانهانیتی، از منتقدان بنامِ دموکرات‌ها و دولت جو بایدن، اداره می‌شود.

آقای گراهام گفت:‌ «ایرانی‌ها بایدن را به بازی گرفته‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای یک نازی مذهبی است. هیتلر نژاد برتر می‌خواست. خامنه‌ای مذهب برتر می‌خواهد. می‌خواهند ما را از سوریه و عراق بیرون کنند تا خودشان بر آن‌جا غلبه کنند و هلال شیعه را تشکیل دهند.»

این سناتور آمریکایی بارها به دولت اسرائیل هم اشاره کرد و گفت ایران می‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد تا «جهان را گروگان بگیرد و روزی دولت اسرائيل را نابود کند.»‌ او افزود: «آن‌ها در همین مسیر قرار گرفته‌اند و به همین هدف هم می‌رسند، مگر آن که امروز تغییری ایجاد کنیم. من هیچ‌وقت به اندازه امروز نگران جنگ بین ایران و اسرائیل نبوده‌ام.»

هانیتی در گفت‌وگو با گراهام به فروش سلاح از سوی روسیه و چین به ایران اشاره کرد و آن‌را باعث نگرانی خواند. گراهام در مقابل گفت، اشتباه پکن و مسکو این است که فکر می‌کنند هر چیز برای آمریکا بد باشد، برای آن‌ها خوب است.

مجری فاکس‌نیوز همچنین مدعی شد که بایدن از هوش و حواس لازم برخوردار نیست و متوجه خطر ایران نیست و دیگران در کاخ سفید در مورد مسایل مهم تصمیم می‌گیرند. آقای بایدن با ۷۷ سال سن، سالمندترین رئیس‌جمهوری آمریکا است و مخالفان سیاسی او مدت‌هااست از این حربه علیه او استفاده می‌کنند.

گراهام گفت، موضع ضعیف بایدن باعث شده است که ایران تهاجمی‌تر عمل کند. او از این‌که بودجه ارتش آمریکا کم‌تر از تورم افزایش یافته است، و نیز از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان انتقاد کرد. این سناتور گفت رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، دونالد ترامپ، با کشتن قاسم سلیمانی باعث «تجدید روابط» با جمهوری اسلامی ایران شد، اما بایدن دارد تمام دستاوردهای ترامپ را زیر سوال می‌برد. نکته‌ای که گراهام به آن اشاره نکرد، این واقعیت است که تصمیم خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را نه بایدن، که ترامپ گرفته بود و بایدن آن‌را چند ماه هم به تاخیر انداخته است.

این قانونگذار ۵۵ ساله که سابقه حضور در ارتش آمریکا با درجه سرهنگی را هم دارد، بار دیگر تاکید کرد که حکومت ایران حکومت«نازی‌های مذهبی» است و «اگر می‌توانست، تمام یهودیان را می‌کشت و دنبال آمریکا هم می‌آمد.»

گراهام گفت، اسرائيل برای امنیت خود نمی‌تواند به آمریکا اتکا کند، و افزود: «دولت اسرائيل این‌جا در جایگاه بدی قرار گرفته است. دیگرباید چقدر صبر کنند تا دست به عمل بزنند؟ به نظر من به آمریکا نمی‌توان برای تامین امنیت اسرائيل اعتماد کرد. بایدن نمی‌فهمد خامنه‌ای کیست. خامنه‌ای برنامه‌ای دارد که در آن هیچ جایی برای مسیحی‌ها، یهودیان، و مسلمانانِ معتدلِ شیعه یا سنی نیست. این مهمترین رویداد از دهه ۱۹۳۰ تاکنون است. ما این فرصت را داریم که ایران را عقب نگه داریم. اما آن‌ها دارند هر روز قوی‌تر می‌شوند، چون بایدن متوجه ماهیت خطر نیست.»

گفت‌وگوی هانیتی و گراهام درست یک روز پیش از آن انجام شد که نیروهای آمریکا در شرق سوریه مورد حمله راکت‌های ایران قرارگرفتند. حدود ۲۴ ساعت پیش از آن حمله، آمریکایی‌ها حملاتی علیه نیروهای حشد‌الشعبی و متحدانش در مرز عراق و سوریه انجام داده بودند. به گفته پنتاگون، مراکزی که تحت حمله قرار گرفتند، مورد استفاده نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق بودند.

آقای بایدن روز دوشنبه با روون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل که آخرین روزهای حضور در این سمت را می‌گذراند، دیدار کرد و به اواطمینان داد که «ایران در زمانی که من سر کار هستم، هرگز به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و سایر مقامات ارشد آمریکا، هفته گذشته با آویو کوخاوی،‌ رئیس ستاد ارتش اسرائيل، دیدار کردند. آقای کوخاوی در سفر خود به آمریکا به مخالفت تل‌آویو با بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد. مقامات کاخ سفید اما با دولت جدید بنت-لاپید که در اسرائيل تشکیل شده است، رابطه بهتری دارند و در مورد مذاکرات وین از نزدیک با آن‌ها مشورت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *