صفحه اصلی / ایران / سوئد: حکم زندان به یک جاسوس ایرانی در مورد جاسوسی از عربهای الاحواز

سوئد: حکم زندان به یک جاسوس ایرانی در مورد جاسوسی از عربهای الاحواز

دادگاهی در سوئد روز جمعه یک مرد ۴۶ ساله عراقی را به اتهام جاسوسی برای حکومت ایران از طریق جمع آوری اطلاعات در مورد پناهندگان عرب در سوئد، بلژیک و هلند به ۲ سال و نیم سال زندان محکوم کرد.

به نوشته العربیه، این مرد که هویتش فاش نشده، توسط دادگاه منطقه استکهلم به جرم اقدامات غیرقانونی اطلاعاتی در شکل جمع‌آوری اطلاعات در مورد «عرب‌های اهوازی» محکوم شد.

دستگاه اطلاعاتی سوئد گفته است این مرد که «تابعیت عراقی و سوئدی» دارد، در ۲۷ فوریه دستگیر شده است. فرد مزبور اتهامات را رد کرده و بخش‌هایی از محاکمه در پشت درهای بسته برگزار شد.

دادگاه در حکم خود عنوان کرد که این مرد تحت پوشش نمایندگی یک روزنامه آنلاین عربی فعالیت داشت و فعالیت‌های او «ممکن است باعث آزار و اذیت، مجروح شدن جدی یا کشته شدن شماری زیادی از مخالفان اهوازی یا نزدیکان آنها شده باشد»، از این رو این جنایت به مثابه «جنایتی جدی» ارزیابی شده است.

به گفته دادگاه، تحقیقات نشان داد فعالیت جاسوسی این مرد، مدت چهار سال ادامه داشت و در ماه فوریه به پایان رسید. او گفته است که تماس‌هائی با سرویس اطلاعاتی ایران داشته است.

قاضی توماس زندر گفت كه او از طریق آدرس‌های اینترنتی موجود در اینترنت و استفاده از تلفن‌های ویژه با رابط‌های اطلاعاتی خود ارتباط گرفته است. قاضی افزود که این مرد همچنین مخفیانه با رابط‌های اطلاعاتی خود ملاقات کرده است.

فعالیت‌های این مرد عراقی مدت زیادی ادامه داشته است؛ بنابراین، این جرم از سوی دادگاه به عنوان جرمی جدی ارزیابی شده است.

در طول محاکمه، دادستان‌ها تاکید داشتند متهم از تجمعات و تظاهرات عرب‌های اهوازی در بلژیک، هلند و سوئد عکس گرفته و فیلمبرداری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *