صفحه اصلی / ایران / شکار حیوانات وحشی در ایران به دلیل گرانی گوشت

شکار حیوانات وحشی در ایران به دلیل گرانی گوشت

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط ‌زیست ایران گفت که در شرایط اقتصادی کنونی به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تامین گوشت «به‌ سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند.»

عیسی کلانتری، با اشاره به افزایش شکار حیوانات در ایران در گفت‌وگو با روزنامه همشهری در مورد مذاکره با وزارت دفاع در خصوص توقف تولید سلاح شکاری همچنین گفت: «والله زورمان نمی‌رسد.» و ادامه داد: «در شرایط اقتصادی کنونی به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تامین گوشت به‌سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند.»

رئیس سازمان محیط زیست در عین این که گفت «فرهنگ مردم نسبت به محیط‌زیست بهبود یافته» ولی اضافه کرد: «وقتی با پدیده سه میلیون اسلحه در دست مردم، مواجه باشید کار سخت‌تر می‌شود. اگر سه هزار نفر از این افراد، متخلف باشند و در سال ۱۰یا ۱۵بار به شکار بروند، حدود ۴۰هزار راس از حیات‌وحش شکار می‌شود.»

موسسه تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران، پاییز امسال از حذف و یا کاهش مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم‌مرغ و لبنیات از سوی بسیاری از مردم ایران خبر داده بود.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های رسمی همواره از افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز که سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است، خبر داده‌اند. تا جایی که در آذرماه رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی، از جایگزینی مصرف سوسیس و کالباس به جای گوشت و مرغ خبر داد و گفت: «این روزها تغییر شرایط اقتصادی و به‌خصوص گرانی گوشت و مرغ و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است تا بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد این اقلام (سوسیس و کالباس) را جایگزین گوشت و مرغ در سبد مصرفی خانوارها کنند.»

مصطفی معروف خانی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری گفته بود: «تا حدود ۲۰ و ۲۵ سال پیش سوسیس و کالباس جزو غذاهای تفننی بود که برخی خانوارها به‌ندرت از آن استفاده می‌کردند» ولی در حال حاضر مقرون به صرفه‌تر بودن خرید محصولات پروتئینی آماده نسبت به گوشت و مرغ برای خانوارهای کم‌درآمد سبب گرایش آن‌ها به خرید فراورده‌های گوشتی شده‌است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در آبان ماه گفت که سرانه سالانه مصرف گوشت در ایران هشت کیلوگرم کاهش یافته است. به گفته علی‌اصغر ملکی: «استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان ۱۲ تا ۱۲ و نیم کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران نیز به همین میزان بود اما کم کم به دلیل افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به هشت کیلو در سال رسیده است.»

در آبان ماه، رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز با اعلام خبر خالی شدن سفره یک سوم ایرانیان از گوشت قرمز، گفت شش دهک جامعه یعنی بالای ۲۵ میلیون ایرانی نمی‌توانند گوشت قرمز بخورند.

گزارش آبان ماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس از تورم در ایران، نشان‌دهنده آن بود که مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

قشر کم‌درآمد جامعه، یا دهک‌های پایین کمترین مصرف‌کنندگان گوشت و مواد پروتئینی و حتی لبنیات، در ماه‌های اخیر در کشور بوده‌اند.

در مرداد ماه نیز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اعلام نتایج یک نظرسنجی درخصوص سبد غذایی خانوار ایرانی که در سراسر کشور انجام داده بود اعلام کرد که «۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی طی یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.» این تحقیقات نشان‌دهنده آن بود که «در مقایسه با خرداد ۹۸ به میزان افرادی که گفته‌اند در خانواده‌شان اصلاً گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، ۳.۵ درصد افزوده شده است.»

همچنین براساس این نظرسنجی، ۱.۳ درصد افراد گفته‌بودند که اصلاً گوشت مرغ مصرف نمی‌کنند. این نتایج نشان می‌داد که میزان مصرف گوشت مرغ در مقایسه با خرداد ۹۸ حدود ۱۲.۶ درصد به صورت مصرف هر روز یا چند روز در هفته در سبد غذایی خانوارها کاهش داشته است.

مصرف گوشت ماهی نیز به عنوان یکی دیگر از مواد مصرفی پروتئینی از سبد خانوار ایرانی کم یا حذف شده‌است. براساس همین تحقیق، ۲۴.۶ درصد پاسخگویان گفته‌اند اصلاً در خانواده‌شان ماهی مصرف نمی‌کنند. میزان مصرف روزانه و چند روز در هفته گوشت ماهی نیز در مقایسه با سال گذشته ۸.۳ درصد کاهش داشته است.

شهریور امسال، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتقاد از سیاست‌های دولت گفت: «به دلیل بالا رفتن قیمت ارز تمام مردم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.» و گفته بود که «در این شرایط مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی‌توانند اشکنه بخورند.»

به نظر می‌رسد با خالی‌تر شدن سفره‌های مردم آن‌ها که دست‌شان به طبیعت نزدیک‌تر است به گفته رئیس سازمان محیط زیست ایران به شکار طبیعی روی آورده‌اند تا گوشت را سرسفره خانواده برگردانند. شاید فکر می‌کنند چراغی که به خانه رواست بر طبیعت حرام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *