صفحه اصلی / ایران / فائزه هاشمی: تفکرات جمهوری اسلامی ایران نسبت به زنان تفکرات داعشی است

فائزه هاشمی: تفکرات جمهوری اسلامی ایران نسبت به زنان تفکرات داعشی است

فائزه هاشمی، دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی،طی مصاحبه ای تصریح کرده است: حکومت جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به زنان، تنه به داعش می زند اما جامعه ایران و فضای بین المللی «اجازه نمی دهند علنا مثل داعش رفتار کند.

به گزارش یورونیوز، نماینده سابق مجلس ایران و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده زن در مصاحبه ای که با یورونیوزداشته گفته است: در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری هیچ زنی حضور ندارد. در جمهوری اسلامی فقط یک وزیر زن در دوره محمود احمدی نژاد داشتیم و دیگر نداریم. یعنی از حضور زنان در مراکز تصمیم گیری، تصمیم سازی و مدیریت های کلان و حتی مدیریت میانی جلوگیری شده. در مدیریت های میانی البته یک مقدار در دولت روحانی تغییر ایجاد شده آن هم با تلاش خود زنان بوده که منجر به بخشنامه ای از سوی آقای روحانی

اودر بخشی از این مصاحبه می گوید: «شما نگاه کنید در سطح روسای دانشگاه‌ها و همچنین هیات مدیره‌های سازمان ها ما هیچ زنی نداریم. اخیرا سه زن به عنوان سفیر انتخاب شده‌اند اما زنان در خیلی عرصه ها حذف شده اند. بنابراین نه تنها پیشرفتی حاصل نشده که اوضاع خیلی خراب تر شده. چیزی هم اگر تغییر می کند خیلی سخت و سالهای سال طول می کشد مثل بحث دیه. یکی از دلایلی که روزنامه زن را بستند انتشار کاریکاتور درباره نابرابری دیه بود حالا بعد از این همه سال، بیمه، دیه تصادفات را برابر پرداخت می کند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا موقعیت و جایگاه زنان در جمهوری اسلامی تا این سطح پسرفت کرده است و علیرغم تلاش فعالان زن، تغییرات به کندی حاصل می شود؟ می گوید: «متاسفانه مسائل زنان، پایگاه فقهی و سیاسی پیدا کرده؛ نگاه حاکمیتی که بر دین ما و بر مسائل زنان ما حاکم شده اسلام خیلی افراطی و تند را نمایندگی می کند.

ما داریم علمایی مثل آیت الله صانعی، آیت الله بیات زنجانی، آیت الله شبیری زنجانی و آقای محقق داماد و خیلی های دیگر که نگاه روشنی به مسائل زنان دارند و فتواهای شان با فتواهای حکومتی متفاوت است. اما حکومت مسائل زنان را به شدت سیاسی می کند و این خیلی آسیب می زند.

اینکه می گویند مرغ یک پا دارد و حاضر نیستند هیچ چیزی را تغییر بدهند و علیرغم همه تلاش ها و هزینه های زنان، تغییر به کندی صورت می گیرد به دلیل سیاسی دیدن مسائل زنان و گره زدن آن به دین آن هم از نوع رادیکال و تند است. یک جور به نظر من به داعش تنه می زند و تفکرات داعشی است. کمی ملایم تر از داعش که اگر رویشان می شد مثل داعش عمل می کردند اما جامعه ایران و نگاه‌های بین المللی چنین اجازه ای نمی دهند.»

لازم به توضیح است فائزه هاشمی فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران است.

به نوشته گوناز تی وی، هاشمی رفسنجانی از طراحان استراتژیهای حکومت جمهوری اسلامی ایران بود. در دهه اول حکومت جمهوری اسلامی ایران رفسنجانی در سرکوب جنبش خلق مسلمان به رهبری آیت الله شریعتمداری در تبریزو اعدام اعضای این جنبش  نقش مهمی را ایفا کرد. وی با حضور در بیت شریعتمداری در قم اعلام کرده بود که شورای انقلاب تصمیم گرفته که تبریز را بمباران کنند. 

در دوران وی که به دوران سازندگی موسوم است، مناطق فارس نشین توسعه یافتند و در مقابل بودجه آذربایجان دهها برابر کمتر از مناطق فارس تعیین شد. دوران وی دوران عقب نگه داشتن مضاعف آذربایجان به شمار میرود.

 یکی دیگر از سیاست های دیگر رفسنجانی زدودن نام آذربایجان ازبخش بزرگی از خاک آذربایجان است. دولت وی بخشی از آذربایجان شرقی را جدا کرد و نام استان اردبیل بر آن نهاد.  بخشهایی از آذربایجان را به گیلان واگذار کرد و همچنین استان قزوین زمان وی از زنجان جدا شد.

در جنگ قره باغ  نیزحمایت های مادی و نظامی دولت وی به کشور ارمنستان یکی از دلایل اصلی اشغال بیش از ۲۰ درصد خاک آذربایجان شمالی توسط نیروهای روسی و ارمنی بود.

وی زمان مرگ ۸۲ سال داشت و مدت مدیدی از عمر خود را صرف حفظ و تقویت حکومت جمهوری اسلامی ایران کرد. رفسنجانی همواره  آذربایجان را تهدیدی علیه منافع فارس ها در ایران می دید. به همین خاطر سعی کرد از بدو تشکیل جمهوری اسلامی ایران به حذف ترک ها از دایره قدرت و تضعیف مناطق آذربایجان اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *