صفحه اصلی / ایران / فرانسه: ایران با تولید اورانیوم فلزی وضعیت کنونی برجام را وخیم‌تر نکند

فرانسه: ایران با تولید اورانیوم فلزی وضعیت کنونی برجام را وخیم‌تر نکند

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۳ بهمن (۱۱ فوریه) با صدور یک بیانیه به ایران هشدار داد و خواست تا این کشور از هر اقدامی که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت کنونی توافق هسته‌ای برجام شود، خودداری کند.

به گزارش دویچه وله، فرانسه به عنوان یکی از کشورهای امضاکننده برجام در سال ۲۰۱۵ درباره اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد اظهار نگرانی کرده و این اقدام جمهوری اسلامی را نقض برجام دانسته است.

آگنس فون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با استناد به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت برای حفظ فضای سیاسی و پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک، فرانسه از ایران درخواست می‌کند که اقدامات جدیدی را که موجب وخیم‌تر شدن اوضاع هسته‌ای شود انجام ندهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل به کشورهای عضو اعلام کرد تجهیزات جدیدی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان مستقر شده ‌و ایران تولید اورانیوم فلزی را از۲۰ بهمن (۸ فوریه) شروع کرده است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا “ترویکای” اروپایی امضاکننده برجام، با اشاره به مصارف نظامی اورانیوم فلزی، از فعالیت ایران در این زمینه ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. روسیه هم خواستار “خویشتن‌داری” ایران شده است.

ایران در توافق هسته‌ای برجام متعهد شده که در طول ۱۵ سال فعالیتی در تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی نداشته باشد.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی به هشدار فرانسه واکنشی نشان نداده‌اند اما رسانه‌های دولتی ایران این درخواست فرانسه را “یکجانبه” و “تکراری” دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *