صفحه اصلی / ایران / فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران: آمارهای مرگ و میر را پنهان کردیم

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران: آمارهای مرگ و میر را پنهان کردیم

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در سخنانی بی‌سابقه از لاپوشانی آمارهای مرگ و میر و ممانعت از واردات واکسن پرده برداشته است. او هشدار داده که تعطیلی دو هفته‌ای ضروری است وگرنه هفته‌های آینده حاوی خبرهای بد خواهند بود.

اوج‌گیری بحران کرونا و مضیقه‌های درمانی و بهداشتی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران را به افشای ناگفته‌ها واداشته است. علیرضا زالی گفته که وقتی پس از اولین مورد ابتلا در قم خواستار قرنطینه شهر و تعطیلی انتخابات شد، مورد تمسخر قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا به نقل از زالی نوشت: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

او مرجوع کردن کمک‌های پزشکان بدون مرز از فرودگاه را نیز یادآوری کرده و با به چالش کشیدن چین گفته است: «چرا چین که دوست صمیمی ماست به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟»

اوایل فروردین ۱۳۹۹ هواپیمای چارتر پزشکان بدون مرز شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و اقلام بهداشتی دیگر که از شهر بوردوی فرانسه عازم تهران شده بود،  اجازه تخلیه تجهیزات و کمک‌رسانی نیافت و بازگردانده شد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در همین ارتباط گفته بود: «این پزشکان ظاهرا بدون مرز از کدام مرز وارد کشور شده‌اند و آیا با غرض همراه نیستند؟»

زالی درباره کندی واکسیناسیون و کمبودها افزوده که تحت عنوان گران بودن واکسن، اجازه خرید ندادند در حالی که اینک هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است: «حتی اگر شده باید دو برابر قیمت برای خرید واکسن هزینه کرد تا جلوی ابتلا و مرگ و میرها گرفته شود… خبرهای خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد.»

او فاش کرده که ذخیره واکسن تنها برای پنج روز کفاف می‌دهد و برای همین نمی‌توان سرعت واکسیناسیون را افزایش داد: «ما ۷۲۰میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟»

این سخنان مشخص می‌کنند که جان مردم برای دست اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان تا چه اندازه اهمیت یا اولویت دارد. زالی گفته که هیچ راهی جز تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل پیک پنجم کرونا در ایران وجود ندارد و این تعطیلی باید بلافاصله اجرا شود. او سه هفته قبل هم هشدار داده بود که شرایط تهران وخیم‌تر از گزارش‌هایی است که رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از تعلل سفیران ایران در کشورهای دیگر برای تامین واکسن نیز پرده برداشته و گفته است: «با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟»

فاش‌گویی و گلایه‌های زالی در روزی بیان شده‌اند که خامنه ای برای نخستین مرتبه از آغاز پاندمی، کرونا را اولویت کشور خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن اعم از واردات یا تولید داخلی شد. او که دی ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده بود، مدعی شد که قبل از تولید واکسن داخلی، فروشندگان خارجی با وجود پرداخت بهای واکسن، “بدعهدی” می‌کردند.

خامنه‌ای که در اکثر سخنرانی‌هایش  واژه “دشمن” یا “توطئه” را به کار می‌برد، سوم فروردین ۱۳۹۹ در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای کمک به ایران از جمله گفته بود: «…هنگامی که آمریکایی‌ها متهم به تولید این ویروس هستند، کدام انسان عاقلی، کمک از این کشور را قبول می کند. به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی نیست زیرا ممکن است داروهایی را ارسال کنند که ویروس را در ایران شایع‌تر و یا ماندگار کند و یا حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند.»

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *