صفحه اصلی / ایران / محکومیت بیانیه نمایندگان مجلس ایران درباره عملیات ضدتروریستی ترکیه

محکومیت بیانیه نمایندگان مجلس ایران درباره عملیات ضدتروریستی ترکیه

گروه دوستی پارلمانی مجلس ترکیه-ایران٬ اقدام گروهی از نمایندگان مجلس ایران در خصوص انتشار بیانیه‌ای در انتقاد از عملیات چشمه صلح ترکیه و بیان اظهارات غیرواقعی درباره عملیات را محکوم کردند.

گروه پارلمانی دوستی ترکیه-ایران٬ اقدام گروهی از نمایندگان مجلس ایران در خصوص انتشار بیانیه‌ای در انتقاد از عملیات چشمه صلح ترکیه و بیان اظهارات غیرواقعی درباره این عملیات را محکوم کردند.

در بیانیه‌ای که به امضای عثمان نوری گل‌آچار رئیس پارلمانی دوستی ترکیه و ایران به همراه ۲۰ نماینده دیگر مجلس ترکیه رسیده است آمده است: ترکیه و ایران، به عنوان دو کشور با تاریخ وتمدنی کهن و ریشه دار در منطقه٬ از گذشته تاکنون در چارچوب حقوق٬ حسن همجواری و همبستگی فرهنگی موفق به ایجاد روابط خوب بین دو کشور شده‌اند. حمایت و توسعه روابط دوستانه بین آنکارا- تهران باید مهمترین هدف نمایندگان دو کشور باشد.

در ادامه بیانیه‌ای نمایندگان مجلس ترکیه تصریح شده است: گروه پارلمانی دوستی ترکیه-ایران نیز در این راستا توسعه و ارتقا روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده است. علی رغم حساسیتی که ما در خصوص عمل به این هدف و مسئولیت پذیری در قبال آن داریم٬ بیانیه ای که در تاریخ ۱۳ اکتبر توسط گروهی از نمایندگان مجلس ایران امضا و منتشر شده است را به دلیل بیان اظهارات غیرواقعی درباره عملیات چشمه صلح ترکیه٬ شدیدا محکوم می کنیم.

نمایندگان مجلس ترکیه تاکید کردند: این بیانیه با درک عملکرد و رویکرد ترکیه در منطقه که ایجاد صلح پایدار و برقراری ثبات و آرامش است بسیار دور بوده و شامل عباراتی است که به روابط دوستانه بین دو کشور آسیب می رساند. علاوه بر این، اتهامات زشت برخی سیاستمداران و ائمه نماز جمعه ایرانی در مورد کشور و مقامات ارشد ما قابل قبول نیست. تلاش برای نشان دادن اینکه عملیات به حق ترکیه علیه گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه های آن؛ پ.ی.د/ی.پ.گ٬ به عنوان عملیاتی که علیه مردم کرد صورت می گیرد تحریف اوضاع و حقایق است.

در این بیانیه آمده است: در حالی که مبارزه ایران علیه پژاک، یک شاخه دیگر گروه تروریستی پ.ک.ک برای سالیان طولانی ادامه دارد بیانیه یک گروه از نمایندگان مجلس ایران، که قصد دارند مبارزه مشروع ترکیه را تحت الشعاع قرار دهند غیر قابل توضیح است. مبارزه ترکیه علیه گروه تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د/ی.پ.گ دست کم به اندازه مبارزه ایران علیه پژاک شاخه پ.ک.ک مشروع و حیاتی است.

در ادامه بیانیه‌ای گروه پارلمانی دوستی ترکیه-ایران آمده است: “نمایندگان مجلس ایران باید در اظهارات غیرواقعی خود در خصوص عملیات چشمه صلح ترکیه که بر اساس قواعد حقوق بین الملل، احترام به حقوق بشر و با هدف جلوگیری از ایجاد کریدور تروریستی در مرز جنوبی کشور و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه انجام می شود تجدید نظر کنند.

بیانیه و اظهارات مذکور با روابط دوستانه ترکیه و ایران که بر اساس روابط تاریخی بین مردم دو کشور ایجاد شده است منافات دارد. این امر به غیر از ایجاد دیوارهای روانشناختی بین مردم دو کشور هیچ فایده ای نداشته و تنها در راستای اهداف دیگری است. بهترین پاسخ به این بیانیه که به دور از انعکاس حقایق است تاکید بر ادامه رویکرد دوستانه متقابل بین ترکیه و ایران است. باور داریم که گروه پارلمانی دوستی ترکیه و ایران این بیانیه را محکوم و واکنش لازم را به آن خواهند داد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *