صفحه اصلی / ایران / مولوی عبدالحمید: هموطنان عرب ما نه رفاه خوبی و نه در تعیین سرنوشت نقشی دارند‎

مولوی عبدالحمید: هموطنان عرب ما نه رفاه خوبی و نه در تعیین سرنوشت نقشی دارند‎

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز چهارشنبه ششم مرداد به انتقاد از وضعیت کشور و مدیریت رهبران جمهوری اسلامی پرداخت و گفت که اعتراض‌های اخیر در خوزستان «فقط به بی‌آبی نیست».

مولوی عبدالحمید در عین حال، دولت ابراهیم رئیسی را «آخرین امید» ایران دانست و گفت: «قوای مختلف در کشور اکنون یک‌دست می‌شوند و اسباب برای بهتر شدن اوضاع فراهم است».

امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفت‌وگو با سایت «سنی‌آنلاین»، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل سنت ایران، افزود: « با وجود این، اگر آقای رئیسی نتواند براساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کند، ما دیگر امیدی در آینده نداریم که رئیس‌جمهوری دیگر بیاید و گره‌ای از مشکلات بگشاید. بنده دولت جدید را آخرین امید برای ایران می‌دانم».

مولوی عبدالحمید همراه با شمار دیگری از رهبران اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد امسال از نامزدی ابراهیم رئیسی حمایت کرده بود.

او در مصاحبه خود با اشاره به اعتراض‌های خوزستان اظهار داشت: «به‌دلیل مدیریت نادرست، فقر و محرومیت بیداد می‌کند. طبیعی است که این مسئله عقده و نارضایتی به‌بار می‌آورد. این اعتراض‌ها فقط نسبت به بی‌آبی نیست؛ شامل همه این موارد است».

مولوی عبدالحمید گفت: «هم‌وطنان عرب ما وضعیت خودشان را با عرب‌های کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند؛ آن‌ها را در رفاه و آسایش می‌بینند و خودشان را در تنگی و سختی معیشتی. نه رفاه خوبی دارند و نه در تعیین سرنوشت خود نقشی دارند و گرفتار فشار و تبعیض‌اند، در حالی‌که سرزمین آبا و اجدادی‌شان از لحاظ ذخایر، معادن، ثروت و آب نسبت به آن کشورها در موقعیت بهتر و بالاتری قرار دارد».


طی دو هفته گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان/الاحواز با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل اما می‌گوید دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.

جمهوری اسلامی در روزهای گذشته اقدام به قطع اینترنت در الاحواز/خوزستان کرده و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.

اعتراضات فقط به خوزستان محدود نمانده است و در روزهای گذشته، شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، اصفهان، یزد، تهران، سقز، بجنورد، ایلام و استان البرز نیز شاهد تظاهراتی بوده است.

مولوی عبدالحمید که از شاخص‌ترین چهره‌های جامعه اهل سنت در ایران است، وضعیت قومیت‌ها در کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج را به مراتب بهتر از ایران توصیف کرد.

او با انتقاد از «نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در کشور» توسط مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت: «شرایط کردها در عراق و ترکیه به مراتب بهتر از وضعیت کردهای ایران است؛ در ترکیه چندین وزیر و مقام بلندپایه، کُرد هستند و حدود هفتاد نماینده کرد در مجلس حضور دارند. در عراق هم اقلیم کردستان را داریم و می‌بینیم رئیس‌جمهوری در عراق از کردهاست. اما در ایران کردها گرفتار تبعیض و فشارهای شدید هستند و از شایستگان آن‌ها استفاده نمی‌شود».

به گفته آقای عبدالحمید، «بسیاری از بلوچ‌های ایرانی‌الأصل در کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان وزیر و سفیر تعیین شده‌اند و در نیروهای مسلح مناصب مهمی در حد رئیس ستاد نیروهای مسلح به‌دست آورده‌اند. اما این‌جا ما برای یک فرمانداری یا مدیر کل درگیر هستیم و در کشور خودمان به ما اعتماد نمی‌شود و از شایستگان این قوم استفاده نشده است».

براساس قوانین جمهوری اسلامی، اعتقاد به مذهب رسمی کشور یعنی شیعه از شرایط اصلی برای داوطلبان ریاست‌جمهوری در ایران است و اقلیت‌های دینی و مذهبی که اعتقادی غیر از تشیع دارند نمی‌توانند رئیس‌جمهور شوند. هرچند برای دیگر سمت‌ها همچون وزارت و معاونت رئیس‌جمهوری منع قانونی وجود ندارد اما تاکنون هیچ یک از اقلیت‌های مذهبی به چنین سمت‌هایی انتخاب نشده‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از این گفت‌وگو از طرح توسعه سواحل مکران انتقاد کرده و گفته است که «سیستان‌وبلوچستان را می‌خواهند تقسیم کنند؛ ولی مردم ما معتقدند این طرح نه برای آبادانی بلوچستان، بلکه برای از بین بردن نام بلوچستان و یا محدود کردن آن به چند شهر و تضعیف آن است، همان‌گونه که در مناطق قومی دیگر همین اتفاق افتاده است».

به گفته او مجریان طرح توسعه سواحل مکران، «به دنبال تغییر بافت جمعیتی و تصاحب زمین‌های حاصلخیز مردم هستند».

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به تشدید بحران شیوع کرونا در ایران گفته است که «اگر واکسیناسیون، اولویت مسئولان قرار می‌گرفت، ما امروز این تلفات را نداشتیم».

او خواستار باز شدن درهای کشور برای تهیه واکسن کرونا شده و گفت که «متاسفانه فرصت را از دست داده‌ایم و بهترین افراد ما از دست رفته‌اند، بیمارستان‌ها جا ندارند و ملت ما در بدترین وضعیت بسر می‌برد».

در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان به جز کشورهای فقیر، بیماری کرونا به‌دلیل واکسیناسیون گسترده تا حدود زیادی کنترل شده و زندگی در حال بازگشت به شرایط عادی است، در ایران به‌دلیل تعلل در ورود واکسن‌های خارجی و تاکید بر تولید واکسن ساخت داخل، جمعیت بسیار کمی واکسینه شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده است.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *