صفحه اصلی / ایران / نماینده مجلس: سه چهارم مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند

نماینده مجلس: سه چهارم مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس دهم ایران اعلام کرد حدود ۷۴ درصد از مردم استان سیستان و بلوچستان این کشور زیر خط فقر هستند و شغل ثابتی ندارند.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید اکنون مردم سیستان و بلوچستان با مشکل تازه‌ای روبرو شده‌اند و آن نیاز به کار کردن به خاطر فقر شدید است که نگرانی در مورد اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در این منطقه را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس روز جمعه، پنجم اردیبهشت به خبرگزاری ایلنا گفت: «با توجه به اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۴ درصد زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند، اغلب به صورت روزانه فعالیت می‌کنند و روزمزد هستند بر همین اساس با اوج گرفتن کرونا نیز این مردم دست از فعالیت نکشیدند و نگرانی ما و سایر مسئولان نیز به همین خاطر بود.»

یکی از علت‌های فقر شدید که به گفته نماینده زاهدان حدود سه چهارم ساکنان منطقه درگیر آن هستند، عدم توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال پایدار است که بسیاری را به مهاجرت یا حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ وادار کرده است.

در سیستان و بلوچستان بر اثر خشک شدن بخش بزرگی از دریاچه هامون و شماری از رودخانه‌های محلی، مدت‌هاست که ساکنان بسیاری از روستاها آواره شهرهای بزرگ همین استان و دیگر استان‌ها شده‌اند.

یارمحمدی می‌گوید به دلیل پراکندگی جمعیت در استان، تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا محدود بود اما به دلیل نیاز شاغلان روزمزد به کسب درآمد و به خصوص پس از اینکه مجوز شروع به کار و فعالیت از سوی دولت داده شد، آمار مبتلایان صعودی شد و همین موضوع موجب نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شده است.

بنابرگزارش‌ها بخش بزرگی از جمعیت زاهدان را حاشیه‌نشینان تشکیل می‌دهند که اغلب به کارگری، دست‌فروشی و دوره‌گردی اشتغال دارند. در میان حاشیه‌نشینان امکان رعایت توصیه‌های بهداشتی وجود ندارد و اجبار به تامین نیازهای حداقلی، بسیاری را واداشته بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان کسب و کار خود را ادامه دهند.

۷۰ درصد محروم از دسترسی به شبکه مخابراتی

نماینده زاهدان در مجلس به ایلنا گفته است: «اگر دولت برای حمایت از افرادی که شغل ثابتی در سیستان و بلوچستان ندارند، تمهیداتی می‌اندیشید، ما امروز شاهد ابتلای مردم به کرونا نبودیم. به نظر می‌رسد دولت در موضوع حمایت از اقشار آسیب دیده سیستان و بلوچستان موفق عمل نکرد، چون ۷۰ درصد مردم آن منطقه به شبکه مخابراتی دسترسی ندارند.»

خبرگزاری پانا چند هفته پس از تائید رسمی شیوع کرونا در ایران در گزارشی با اشاره به عدم دسترسی بسیاری از کپرنشینان به آب لوله‌کشی و استفاده از گودال‌هایی که آب باران در آنها جمع می‌شود نوشته بود برای کسانی که به طور مشترک با چهارپایان اهلی و وحشی از آب این گودال‌ها می‌نوشند “کرونا بی معناست”.

این خبرگزاری هشتم فروردین در باره این حاشیه‌نشینان نوشت: «آنها سال‌هاست که از آب گودالی که رنگش به سبز(جلبک زده) تغییر یافته آشامیده‌اند و صدایشان هم در نیامده، چه برسد به آنکه معنای ضدعفونی، بیماری، ویروس و اپیدمی را بدانند و فکری به حال آن کنند.»

چند هزار روستای سیستان و بلوچستان از دسترسی به آب لوله‌کشی محروم هستند و آب‌رسانی با تانکر به روستاها امر نادری نیست. افزون بر این شبکه آب‌رسانی شامل حاشیه بسیاری از شهرهای بزرگ نمی‌شود.

وزارت بهداشت از مدتی پیش آمار تفکیکی استان‌ها در مورد ابتلا و مرگ بر اثر بیماری کووید- ۱۹ را منتشر نمی‌کند و به همین دلیل از میزان شیوع آن در سیستان و بلوچستان اطلاع دقیقی در دست نیست. با این همه بسیاری مسئولان بهداشتی استان، همچون نماینده زاهدان در مجلس، نگرانند که مردم محروم منطقه به دلیل فقر و کمبود امکانات بهداشتی شاهد موج تازه‌ای از ابتلا و مرگ بر اثر ویروس کرونا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *