صفحه اصلی / ایران / هلند: متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی در دوبی بازداشت شد

هلند: متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی در دوبی بازداشت شد

دادستانی هلند می‌گوید متهم به آمریت قتل محمدرضا کلاهی، “عامل” بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ و احمد نیسی فعال عرب الاحوازی، در دوبی بازداشت شده است.
به گزارش بی بی سی، دادستانی هلند این فرد را رضوان تقی، ٤٢ ساله، فراری مراکشی-هلندی معرفی کرده است. برای بازداشت او صد هزار یورو جایزه تعیین شده و پلیس بین‌الملل (اینترپل) حکم جلب او را صادر کرده بود.

رضوان تقی رئیس یک باند تبهکاری به نام “فرشتگان مرگ” است و متهم به چندین فقره جرم از جمله ٩ سوء قصد خیابانی. او در صدر لیست فراریان تحت تعقیب هلند بود.

به گفته پلیس هلند او پس از یک سال کار شبانه‌روزی و با “کار پلیسی” دستگیر شده و کسی او را لو نداده است.

رضوان تقی، شب گذشته در یک آپارتمان در دوبی دستگیر شد و عملیات دستگیری بدون حادثه پیش رفته است.

تابستان امسال این شایعه مطرح شده بود که او در دوبی یا جزیره کیش است.

پلیس دوبی و هلند در این عملیات همکاری کردند. مقامات اماراتی می‌گویند او با هویت جعلی وارد دبی شده بود.

هلند درخواست استرداد رضوان تقی را کرده اما هلند و امارت قرارداد استرداد مجرمان ندارند. به گفته مقامات هلندی روند استرداد “چند هفته” یا “شاید زودتر” طول می‌کشد.

تقریبا هشت ماه پیش، دادگاهی در هلند پس از دو سال، دو فرد متهم به قتل محمدرضا کلاهی را به ترتیب به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرد. بنا بر مدارک این دادگاه، این دو برای قتل آقای کلاهی ۱۳۰ هزار یورو پول گرفته بودند اما مشخص نشد پول را چه کسی پرداخته بود.

در نهایت بهار امسال دادگاه دو نفر در هلند را به عنوان عامل قتل محمدرضا کلاهی مجرم شناخته شده و به بیش از ٢٠ سال زندان محکوم شدند.

پیش از حکم دادگاه سازمان اطلاعات و امنیت هلند اعلام کرده بود که درباره نقش ایران در ترور علی معتمد در سال ۲۰۱۵ و همچنین احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه، “تقریبا یقین” دارد.

مدتی بعد دادگاه یک نفر دیگر برای سازمان دادن قتل محمدرضا کلاهی صمدی در هلند مجرم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد.

محمدرضا کلاهی، که با نام علی معتمد در هلند زندگی می‌کرد، چهار سال پیش در نزدیکی خانه‌اش به ضرب گلوله دو مهاجم نقابدار کشته شد.

در ایران محمدرضا کلاهی عامل بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ معرفی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *