صفحه اصلی / ایران / وزارت خارجه ایران: در صورت ادامه تحریمها ممکن است مهاجران افغانستانی اخراج کنیم

وزارت خارجه ایران: در صورت ادامه تحریمها ممکن است مهاجران افغانستانی اخراج کنیم

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه ایران می گوید در صورت ادامه روند افت شدید درآمد ایران در اثر تحریم های آمریکا، این کشور ممکن است از مهاجران افغانستانی بخواهد ایران را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران گفت: “هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می کنند.”

آقای عراقچی افزود: “هم اکنون ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند. هم اکنون ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می شود.”

او گفت “آوارگان در مجموع هشت میلیارد دلار برای کشورمان هزینه دارند” و افزود: “اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند.”

این مقام وزارت خارجه ایران گفت که “از لحاظ انسانی نمی خواهیم چنین اتفاقی بیفتد” اما “اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید.”

پیشتر در روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود کشورش با پذیرش پناهجویان و مهاجران مانع از حرکت “سیل مهاجرین” به سوی اروپا می‌شود.

او به قدرت‌های اروپایی هشدار داد که با برآورده نشدن منافع ایران در قالب توافق هسته‌ای، ایران نمی‌تواند هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسایل امنیتی و پذیرش پناهجویان را بپردازد؛ مسایلی که به گفته آقای روحانی به امنیت اروپا ارتباط دارند.

آمریکا اخیرا به تدریج درحال افزایش فشار اقتصادی بر ایران بوده است و علاوه بر عدم تمدید معافیت هشت کشور برای واردات نفت از ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد صادرات فلزات ایران را هدف می گیرد. در کمتر از یک سال اخیر ریال افت چشمگیری در برابر دلار داشته است.

با این حال از ماه ها پیش با از سر گرفته شدن تحریم های آمریکا گزارش هایی از خروج بی سابقه مهاجران افغان از ایران وجود داشت.

اوایل ماه دسامبر گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده بود که “بیش از ۷۲۱ هزار مهاجر افغان بین ۱ ژانویه و ۱ دسامبر سال جاری به صورت داوطلبانه از ایران به افغانستان بازگشته و یا اخراج شده‌اند.” این حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۷ بود.

در آن گزارش آمده بود که مسائل سیاسی و اقتصادی ایران، به ویژه کاهش ارزش ارز این کشور در سال جاری سبب موج کم‌سابقه‌ای از بازگشت افغان‌ها از ایران شده است.

مهاجران افغان که در سال‌های گذشته از مرزهای ایران به صورت غیرقانونی عبور می‌کردند تا کاری پیدا کنند و از خانواده‌های خود در افغانستان حمایت کنند، به دلیل این مشکلات در حال بازگشتن از ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *