صفحه اصلی / ایران / وزیر دفاع اسرائیل: ایران خوب می‌داند که ما در خاک آن عملیات انجام می‌دهیم

وزیر دفاع اسرائیل: ایران خوب می‌داند که ما در خاک آن عملیات انجام می‌دهیم

وزیر دفاع اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۳ تیرماه گفت ایران «خوب می‌داند که ما در خاک این کشور عملیات انجام می‌دهیم.»

بنی گانتز گفت اسرائیل «مصمم است مانع از هسته‌ای شدن ایران شود. ما فعالیت‌های منفی ایران در منطقه را قبول نمی‌کنیم و فکر می‌کنم آن‌ها (مقامات ایران) می‌دانند که ما آماده اقدام هستیم و همچنین می‌دانند که ما در خاک آن‌ها عملیات انجام می‌دهیم.»

او در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون نظامی اسرائیل افزود: «اسرائیل در حال رویارو شدن با ایران است و آماده دفاع از خود است.»

بنی گانتز توضیح بیشتری در این باره نداد.

مقامات ارشد نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل اخیرا اظهارنظرهای زیادی در مورد عملیات علیه ایران بیان می‌کنند که در صورت درستی آن، ظاهرا از دست نسبتا باز آن‌ها برای ضربه زدن به ایران نشان دارد.

یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، ماه گذشته و تنها چند روز پس از پایان دوره ریاست خود بر سازمان جاسوسی اسرائیل، در یک مصاحبه مشروح با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل جزئیاتی جدید از فعالیت‌های موساد در عملیات ایران بازگو کرد.

با تغییر ریاست موساد و نیز تغییر دولت در اسرائیل، مقامات این کشور کماکان سخنانی بیان می‌کنند که هدف آن القای توانمندی بالای نظامی و اطلاعاتی این کشور در قبال ایران است.

اما این نخستین بار است که ارشدترین مقام نظامی اسرائیل مدعی می‌شود که عملیات این کشور در ضربه زدن به ایران، در حالی انجام می‌شود که خود سران ایران نیز به آن وقوف دارند.

به نظر می‌رسد اشاره ژنرال گانتز به سلسله عملیات مشکوکی است که در ماه‌های اخیر در ایران رخ داده است؛ از ضربه زدن دوباره به سایت هسته‌ای نطنز گرفته تا حمله به یک سایت وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران در حومه کرج.

شرکت اسرائیلی اینتل‌لب شنبه شب تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌داد سایت یادشده در کرج آسیب دیده ولی ایران در حال بازسازی آن است.

شبکه کان اسرائیل یکشنبه شب در این رابطه اعلام کرد که «سایت تولید سانتریفوژهای پیشرفته در اطراف کرج» در بین اهدافی بود که اسرائیل آن را برای ضربه زدن به دولت وقت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پیشنهاد کرده بود.

ایران برخی از حملات علیه تاسیسات حساس خود از ۱۲ تیر پارسال را آشکارا تایید کرده و دست اسرائیل را در آن دخیل دانسته است اما در خصوص ضربه اخیر به سایت کرج، به صورت کج‌دار و مریز، گفته است که تحقیق در باره آن ادامه دارد ولی گزارش‌های ادعایی در خصوص انجام حمله با پهپاد از درون خود کرج را رد کرده است.

دولت نفتالی بنت روز یکشنبه یک نشست ویژه در باره برجام برگزار کرد.

به گزارش سایت اسرائیلی «والانیوز»، موضوع نشست یادشده بررسی این پرسش با شرکت کارشناسان بود که آیا دولت جو بایدن تا پیش از آیین تنفیذ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی در ایران در مردادماه به برجام بازخواهد گشت یا خیر؛ اتفاقی که اسرائیل به‌شدت با آن مخالف است.

به نوشته «والانیوز»، مقامات اسرائیل در ارزیابی رفتار آمریکا ناتوان هستند و عملکرد ایران در قبال مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در وین را نیز نمی‌توانند پیش‌بینی کنند.

ظاهرا دولت نفتالی بنت امیدوار است که اولین دیدار او با جو بایدن در کاخ سفید تا پیش از بازگشت آمریکا به برجام انجام شود؛ دفتر آقای بنت به این گزارش واکنش نشان نداده است.

«ایران در تلاش برای اجرای کودتای آرام در لبنان است»

در این میان، بنی گانتز شامگاه یکشنبه این را نیز گفت که اسرائیل در کنار ضرباتی که به ایران وارد می‌کند، پیوسته مراقب نفوذ هرچه بیشتر تهران در لبنان است.

او گفت: ایران «در تلاش است تا یک کودتای آرام را در لبنان اجرا کند.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «در حالی که بحران اقتصادی و سیاسی لبنان ادامه دارد و حزب‌الله یکی از عوامل این بحران‌هاست، ما شاهدیم که ایران نیز مداخله خود را در لبنان افزایش داده است.»

آقای گانتز گفت «نهادهای ایرانی به صورت گام به گام به لبنان رخنه می‌کنند و سرمایه‌گذاری ایران در لبنان افزایش یافته و در کنار آن، سلاح و ایدئولوژی افراطی ایران نیز وارد لبنان می‌شود، که این‌ها برای لبنان، مردم و صلح منطقه خطرناک است.»

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، گفته است که نظر به وضعیت بحرانی لبنان در زمینه سوخت، می‌توان از ایران تقاضای بنزین و گازوئیل کرد.

دولتمردان لبنان که درگیر گسترش بحران همه جانبه در کشورشان هستند، به پیشنهاد حسن نصرالله توجه نکرده و یا دست‌کم گام عملی در راستای اجرایی شدن این پیشنهاد برنداشته‌اند.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *