صفحه اصلی / ایران / پرویز کردوانی، صاحب تئوری ”دریاچه اورمیه باید بمیرد” مرد!

پرویز کردوانی، صاحب تئوری ”دریاچه اورمیه باید بمیرد” مرد!

پرویز کردوانی معروف «پدر کویرشناسی ایران» و صاحب تئوری خشکاندن دریاچه ارومیه (اورمو) درگذشت.

رسانه های ایران گزارش می دهند پرویز کردوانی شامگاه چهارشنبه، 27 مرداد، در سن 90 سالگی درگذشت. کردوانی به سرطان مغز استخوان مبتلا بود.

کردوانی که بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران بود از طرفداران دو آتیشه خشک کردن دریاچه اورمو و صاحب تئوری خشکاندن آزربایجان بود.

«پرویز کردوانی» که در ایران او را با عناوینی چون «پدر کویر شناسی»، «مادر کویرشناسی» و «چهره ممتاز علم جغرافیای ایران» خطاب می کنند اهل گرمسار سمنان است.

پرویز کردوانی کسی بود که رسانه‌های حکومتی نظرات او در مورد خشکاندن دریاچه اورمو را به‌عنوان کارشناس و تحت نام «پروفسور» تبلیغ می‌کردند. این استاد دانشگاه چندین سال طرح «دریاچه ارومیه باید بمیرد» را باب کرد و مورد استقبال مسئولان حکومتی و فضای رسانه‌ای حاکم در ایران واقع شده است.

کردوانی بر این امر تأکید داشت که «با این وضع مالی اقتصاد ایران هزینه کردن برای دریاچه‌ای که به‌هیچ‌وجه قابل احیا نیست خیانت به اقتصاد ملی ایران است». پروزی کردوانی همچنین پیشنهاد‌های مختلفی را برای دریاچه ارومیه مطرح کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح«خشکاندن دریاچه ارومیه و تبدیل کردن آن به پارک گیاهی_حیوانی» اشاره کرد.

پدر کویرشناسی ایران که الگوی او برای آزربایجان، کویر لوت و کویر نمک در صحرای مرکزی ایران بود تاکید داشت: «تمامی طرح هایی که برای احیای دریاچه ی ارومیه پیشنهاد می شود، ناکارآمد خواهند بود و تنها راه برون رفت از این شرایط، تغییر کاربری آن است.»

پروزی کردوانی  در سال های گذشته با بیان اینکه «آب ریختن به دریاچه خیانت است» ادعا کرده بود: «این کار هیچ فایده ای ندارد. اگر دریاچه خشک شود، بهتر می شود. تازه شروع عمران و آبادانی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *