صفحه اصلی / ایران / «کاهش ۱۰ برابری» صادرات ایران به ترکیه

«کاهش ۱۰ برابری» صادرات ایران به ترکیه

گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد این کشور در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی واردات از جمهوری اسلامی را ۱۰ برابر نسبت به دور مشابه سال پیش کاهش داده است.

گزارش جدید مرکز تنظیم بازار انرژی کشور نیز حاکی از جایگزین شدن گاز برخی کشورها، خصوصا آمریکا با گاز وارداتی از ایران است.

مرکز آمار ترکیه می‌گوید این کشور در پنج ماه ابتدایی سال کلا ۳۵۶ میلیون دلار واردات از جمهوری اسلامی داشته است. در دور مشابه پارسال این رقم ۳.۵ میلیارد دلار بود.

از نیمه دوم سال گذشته ترکیه هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

همچنین در پی انفجار خط لوله گازی ایران به ترکیه توسط «گروه تروریستی پ ک ک» در آخر ماه مارس (۱۲ فروردین) این کشور هنوز اقدام به تعمیر خط لوله نکرده و سه ماه است که واردات گاز از ایران را متوقف کرده است.

در این میان، مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه دوشنبه گزارش جدید خود را منتشر کرده که آمارهای چهار ماهه را شامل می‌شود و نشان می‌دهد هیچ گازی از ایران در ماه آوریل وارد نشده است. اما واردات گاز از آمریکا و قطر به ترتیب ۳.۵ برابر و دو برابر بیشتر شده و خرید گاز ترکیه از جمهوری آذربایجان نیز بیش از ۲۶ درصد رشد داشته است.

ترکیه همچنین خرید گاز از روسیه در ماه آوریل را نزدیک ۷۰ درصد کاهش داده است.

گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد صادرات این کشور به ایران در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ حدود ۵۹۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه پارسال نصف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *