صفحه اصلی / ایران / کشته شدن دو جوان عرب با شلیک مستقیم نیروهای بسیج در شوش الاحواز

کشته شدن دو جوان عرب با شلیک مستقیم نیروهای بسیج در شوش الاحواز

روز جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰، دو جوان عرب اهل شهر شوش در الاحواز (اهواز) بر اثر شلیک مستقیم نیروهای بسیج ایران زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

هویت این دو جوان به قتل رسیده، «ابراهیم عطشانی»، حدودا ۲۰ ساله و «مصطفی حرگانى»، حدودا ۲۴ ساله، از اهالی منطقه دوار شهرستان شوش احراز شده است.

یک منبع مطلع در این باره به هرانا گفت: «این شهروندان که روز جمعه سوار بر موتورسیکلت در حال عبور از خیابانی بودند که دادگاه این شهرستان، حوزه علمیه و پایگاه بسیج دانش در آن واقع شده است؛ اما ناگهان مورد اصابت گلوله نیروهای بسیج قرار گرفتند. ابراهیم عطشانی از نواحی پا و شکم و مصطفی حرگانی از ناحیه کتف زخمی شدند.»

بر اساس این گزارش، آقای عطشانی پس از قطع پا، بعدازظهر روز شنبه جان خود را از دست داد و آقای حرگانی نیز تا زمان انتقال به بیمارستان علائم حیاتی داشت و شنبه‌شب جان خود را از دست داد.

نیروهای امنیتی ایران در توجیه این قتل، شایعه کرده‌اند که این دو جوان عرب در هنگام حمله به حوزه علمیه و دادگاه زخمی و بازداشت شده‌اند. اما بستگان آنان و فعالین عرب احوازی این شایعات را تکذیب کرده اند.

ابراهیم عطشانی پیشتر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

عرب ها از بزرگترین گروههای ائتنیکی ایران هستند. بزرگترین ذخایر نفتی و گازی کشور در الاحواز(خوزستان) قرار دارد که موطن عرب هاست اما در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، سود این منابع عظیم به جیب مناطق فارس نشین کشور می رود و عرب های این منطقه در فقر و محرومیت شدید بسر می برند و از ابتدایی ترین امکانات نیز بی بهره اند.

علاوه بر تبعیض های سیاسی-اقتصادی، در ایران عرب ها نیز مانند تورک ها به شکل سیستماتیک مورد تحقیر و توهین های نژادپرستانه قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *