صفحه اصلی / ایران / کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: برخورد نیروهای ایرانی با مهاجران افغانستانی نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشر است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: برخورد نیروهای ایرانی با مهاجران افغانستانی نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشر است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: “نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان را در منطقه کاریز الیاس شهرستان گلران ولایت هرات و هم‌مرز با ایران را دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود کردند”.

در این بیانیه آمده است: “در نتیجه این اقدام نیروهای ایرانی شماری از مهاجران افغان غرق شده و برخی از آنها نیز نجات یافتند. با ابراز تاسف عمیق از وقوع چنین حادثه تکان‌دهنده و فاجعه‌بار، برخورد نیروهای ایرانی را نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشر، حقوق مهاجران و ‌پناهندگان و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی می‌دانیم”.

این نهاد همچنین از دولت به‌ویژه وزارت امور خارجه افغانستان، کمیسیون عالی حقوق بشر و کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواهان تشکیل هیئتی مشترک از سوی دو کشور و نهادهای حقوق بشر مربوط به سازمان ملل متحد شد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از مقامات دو کشور و نهادهای بین المللی خواسته است که با شناسایی و مجازات عاملان، از “تکرار چنین برخوردهای فاجعه‌بار و ناقض حقوق بشری جلوگیری شود”.

وزارت امور خارجه افغانستان امروز نیز اعلام کرد: “تحقیقات در رابطه به گزارش‌ها مبنی بر رفتار نادرست با مسافران افغان در امتداد مرز افغانستان و ایران و شهادت شماری از آنان، ادامه دارد. پیشرفت‌هایی نیز در این تحقیقات صورت گرفته است. وزارت امورخارجه افغانستان با وزارت خارجه ایران درتماس است و از آنان خواسته است در مورد این گزارشه‌ها تحقیقات را آغاز کنند و نتایج آن را با کابل شریک کنند تا کمک برای تصمیم گیری در این مورد صورت گیرد. اداره محلی هرات به رهبری اداره مستقل ارگان‌های محل با خانواده‌های قربانیان در تماس است و تدابیر کمک‌های مورد نیاز با ایشان گرفته شده است”.

برخی رسانه‌های افغانستان اخیرا اعلام کرده اند: “نیروهای ایرانی، ۵۰ کارگر افغان را پس از شکنجه به دریا انداخته‌اند، که تاکنون ۱۲ تن سالم و اجساد ۷ تن دیگر که جان باخته‌اند، کشف شده است. این کارگران افغان، که به منظور کار قصد رفتن به ایران را داشتند، پس از آنکه از منطقه دهانه ذوالفقار هرات، وارد خاک ایران شده بودند، توسط سربازان ایران دستگیر شده‌اند. سربازان ایرانی پس از شکنجه، این افراد را در یک گرداب در امتداد دریایی هریرود در داخل خاک ایران انداخته‌اند.این موضوع را همراهان این کارگران به ما بیان کرده و منابع معتبر خبری که می‌خواهند نامی از آنها گرفته نشود، تائید می‌کنند”.

این درحالی است که مقامات ایران گزارش‌های مذکور را همواره رد کرده و مدعی اند که “هیچ گونه دستگیری اتباع افغانستان در منطقه یاد شده صورت نگرفته و برخی در صدد بهم زدن شرایط منطقه و رابطه دو همسایه هستند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *