صفحه اصلی / ایران / یک توریست فرانسوی در ایران به «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» متهم شد

یک توریست فرانسوی در ایران به «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» متهم شد

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که نزدیک به ۱۰ ماه پیش در ایران بازداشت شده بود، به «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

سعید دهقان، یکی از وکلای بریر روز گذشته دوشنبه، در توییتی از اخذ «آخرین دفاع» از موکلش به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

دهقان نوشت موکلش به دلیل «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» به جاسوسی متهم شده و همچنین به دلیل طرح سوال در شبکه‌های اجتماعی که چرا حجاب در جمهوری اسلامی «اجباری» است اما در سایر کشورهای اسلامی «اختیاری»، به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

این وکیل دادگستری پیشتر به خبرگزاری رویترز گفته بود که بنجامین بریر با «خطر مجازات زندان طولانی‌مدت» مواجه است.

سعید دهقان همچنین در توییتی دیگر با اشاره به بازداشت‌ اتباع خارجی در ایران اظهار کرد «قبح خیلی چیزها در این سال‌ها و بلکه دهه‌ها ریخته! از جمله قبح احضارهای غیرقانونی، بازداشت‌های فراقانونی، زندان‌های طولانی و اعدام‌های فراقضایی در مورد فعالان مدنی و سیاسی، مخالفان و منتقدان و معترضان و اقوام و اقلیت‌ها».

بنجامین بریر ۳۵ ساله حدود ده ماه پیش در ایران بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد. او خرداد سال ۹۹ با یک خودروی وانت از فرانسه به ایران سفر کرد.

به گفته سعید دهقان، بریر پس از به پرواز در آوردن یک پهباد «هلی‌کم» معمولی برای عکاسی در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان بازداشت شد.

وزارت خارجه فرانسه پیش از این، بازداشت یکی از شهروندان خود را در ایران تایید کرده و افزوده بود کارمندان سفارت فرانسه با او در تماس بوده و او از خدمات کنسولی برخوردار است.

حکومت ایران از بازداشت شهروندان سایر کشورها که به ایران سفر می کنند، برای باج‌گیری، چانه‌زنی و کسب امتیاز در معاملات اقتصادی و بده‌ بستان‌های سیاسی با کشورهای غربی استفاده می‌کند.

هرچند حکومت ایران بازداشتها و یا همان گروگان‌گیری‌های‌ با انگیزه سیاسی را رد کرده و می‌گوید این افراد به اتهام‌ «جاسوسی» و «همکاری با دولتهای متخاصم» بازداشت و محکوم شده‌اند.

voa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *