صفحه اصلی / ایران / ۹۲ شهر ایران در وضعیت قرمز/ سرتاسر ایران در معرض خطر کرونای دلتا

۹۲ شهر ایران در وضعیت قرمز/ سرتاسر ایران در معرض خطر کرونای دلتا

تعداد شهرهای در وضعیت بسیار پر خطر کرونایی ایران به شدت در حال افزایش و طی یک هفته سه برابر شده است. گونه بسیار مسری‌تر ویروس کرونا موسوم به دلتا به مناطق مختلف ایران و در استان تهران به ۱۰ شهر رسیده است.

حسن روحانی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست شنبه ۱۲ تیرماه این ستاد با استناد به گزارش‌های دریافتی، آغاز موج پنجم پاندمی کرونا در بخش‌های بزرگی از ایران را تائید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس جمهور حکومت ایران در این نشست گفت ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به دلتا که نخستین بار در هند شناسایی شد از مناطق جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شده و به «درون کشور» سرایت کرده است.

روحانی با بیان این که تجمع‌های انتخاباتی اوج گرفتن دوباره پاندمی را تشدید کرده هشدار داد: «همچنین سفرهای تابستانی و ماه رمضان و عید فطر دست به دست هم می‌دهد و موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود.»

گسترش پرشتاب موج جدید کرونا از مناطق جنوبی و شرقی به سراسر ایران در نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها که وزارت بهداشت منتشر می‌کند به خوبی قابل مشاهده است.

سه برابر شدن شهرهای قرمز در یک هفته

حدود سه هفته پیش تعداد شهرهای در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) ۱۳ شهر بود که همه در استان‌های جنوبی و شرقی قرار داشتند. تعداد این شهرها اواخر خرداد به ۲۲، چهارم تیر به ۳۲ و اکنون به ۹۲ شهر رسیده است. به عبارت دیگر شهرهای در وضعیت بسیار پر خطر طی یک هفته حدود سه برابر شده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید بیش از نیمی از استان‌های ایران درگیر ویروس جهش‌یافته دلتا شده‌اند و با توجه به قدرت سرایت آن تمام مناطق ایران در معرض خطر هستند.

به گفته رئیسی در هر یک از استان‌ها مانند تهران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس دست‌کم ۱۰ شهر و در کرمان ۱۵ شهر درگیر ویروس دلتا هستند.

سیستان و بلوچستان که پیش از کرونا هم از محروم‌ترین مناطق ایران بود یکی از کانون‌های اصلی گسترش ویروس گونه دلتا به شمار می‌رود و به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و کمبود بیمارستان و خدمات درمانی در وضعیتی بحرانی قرار دارد.

تعطیلی سراسری در استان سیستان و بلوچستان

در سیستان و بلوچستان تمام شهرهای بزرگ درگیر موج جدید پاندمی هستند و به حالت تعطیل درآمده‌اند. علیرضا رئیسی می‌گوید در این استان اغلب بازارها، اداره‌ها و بانک‌ها مگر در موارد ضروری تعطیل شده‌اند و برای آن کمک‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را یکی از عوامل مهم در موج جدید شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کند. او می‌گوید میزان رعایت دستورالعمل‌ها به طور میانگین کمتر از ۷۰ درصد و در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان کمتر از ۵۰ درصد است که برای مهار موج جدید باید به ۸۵ درصد برسد.

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سفر

ستاد ملی و وزارت بهداشت ۱۱ تیر ماه اعلام کردند که ورود مسافر از ۱۲ کشوری که در آنها گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا شیوع دارد، جز در موارد استثنایی ممنوع است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این کشورها شامل بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هندوستان، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، اوروگوئه، زامبیا و زیمبابوه می‌شوند.

همچنین ورود مسافر به ایران از ۲۴ کشور (آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس) که مناطق پر خطر با موارد ابتلای زیاد ارزیابی می‌شوند مستلزم ارائه آزمایش منفی PCR است.

ارائه تست منفی با مهلت ۹۶ ساعت شامل مسافران ورودی از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز می‌شوند مگر این که به طور کامل واکسینه شده باشند و دو هفته از دریافت دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد.

کندی روند واکسیناسیون

وزارت بهداشت ورود گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی و هند شناسایی شده‌اند، افزایش شهرهای در وضعیت قرمز و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهم‌ترین علت‌های آغاز موج پنجم پاندمی در ایران عنوان می‌کند.

ایسنا در گزارشی کندی روند واکسیناسیون علیه کرونا را یکی دیگر از عوامل روند صعودی موارد ابتلا و بستری عنوان کرده است.

مسئولان حکومت ایران که وعده‌های آنها برای واردات واکسن بارها تحقق نیافته اکنون به واکسن‌های تولید داخل امید بسته‌اند و برای دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک با وجودی که در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند مجوز اضطراری مصرف صادر کرده‌اند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ۱۲ خرداد اعلام کرد تا کنون در مجموع شش میلیون و ۳۲۴ هزار و ۷۰۷ دوز واکسن در ایران تزریق شده و تعداد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ نفر می‌رسد.

حکومت ایران در زمینه واکسینه کردن شهروندان علیه کرونا با کشورهای پیشتاز منطقه مانند اسرائیل، امارات و بحرین فاصله‌ای نجومی دارد و از کشورهایی مانند اردن و لبنان نیز بسیار عقب‌تر است.

موج پنجم پاندمی همراه با گونه دلتا

بر پایه آمار وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به ۱۲ تیرماه هشت هزار و ۳۴۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۱۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

موارد ابتلا به نسبت شبانه‌روز قبل حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته که علت آن می‌تواند تعطیلی روز جمعه و کمتر بودن تعداد آزمایش‌های تشخیص باشد.

شنبه گذشته نیز تعداد موارد جدید ابتلا اندکی بیش از هفت هزار نفر اعلام شد در حالی که در اغلب روزهای تیرماه این تعداد بالای ۱۱ هزار نفر بود و در یک روز به فراتر از ۱۴ هزار نفر هم رسید.

در مجموع روند کلی موارد ابتلا و بستری با نوسان‌هایی رو به افزایش است. این روند در کنار افزایش شدید شهرهای در وضعیت قرمز در مناطق مختلف ایران نشان می‌دهد که نگرانی از آغاز موج پنجم پاندمی جدی و با توجه به گسترش گونه دلتای ویروس نگران‌کننده است.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *