صفحه اصلی / ایران / افتتاح بخش ویژه ترکیه در کتابخانه ملی ایران

افتتاح بخش ویژه ترکیه در کتابخانه ملی ایران

بخش ویژه کتاب‌های زبان ترکی استانبولی با عنوان « پنجره ترکیه» با اهدای ۱۵۰۰ جلد کتاب از سوی سفارت ترکیه در ایران با حضور سفیر و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه٬ دریا اورس، سفیر کبیر ترکیه در ایران پس از افتتاح بخش ترکیه در کتابخانه ملی ایران به خبرنگار آناتولی گفت: «برای راه اندازی بخش «پنجره ترکیه» بار اول ۱۵۰۰ کتاب هدیه کردیم. این گوشه از کتابخانه ملی برای این مهم است که راه درست شناسایی بین دو کشور را نشان می دهد. این بخش به جوانان خدمت خواهد کرد. برای تامین آثار جدید از ترکیه آمادگی داریم».

وی در ادامه درباره لزوم گسترش روابط فرهنگی دو کشور اظهار داشت: باز شدن یک پنجره فرهنگی نشانه دوستی است. ما از این دوستی استفاده می کنیم. در دنیای ما به اندازه کافی دشمنی و تعصبات وجود دارد. ما به دنبال صلح و دوستی در منطقه هستیم.

اورس با بیان اینکه کتاب مهم ترین عامل پیوند دهنده فرهنگ‌ها است ادامه داد: دوستی را از کتابخانه ها آغاز می کنیم. کتاب کلید همه چیز است. کتاب درباره زندگی انسان ها از جایگاه خاصی برخوردار است. روابط فرهنگی ایران و ترکیه قدمت دیرینه ای دارد. از زمانی که برخی کشورها به عنوان دولت وجود نداشتند ما تعاملات فرهنگی داشتیم. در زمان فراز و نشیبی که بین دولت ها وجود داشته تعاملات فرهنگی وجود داشته است.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز به خبرنگار آناتولی گفت: «این اتفاق در راستای برنامه های مرکز اسناد و کتابخانه ملی و هم اهداف انسانی که می تواند انسان ها را به هم نزدیک کند، افتاده است. سعی کردیم در کتابخانه ملی گوشه، اتاق یا کرسی هایی را فراهم کنیم تا بتوانیم با کشورها تعاملات داشته باشیم. با ایجاد پنجره ترکیه امیدواریم با همکاری کتابخانه ملی ترکیه از منابع آنها بهره ببریم. همچنین به نسل امروز که محقق است با حضور در اینجا بتوانیم کمکی کرده باشیم و کتاب های ترکیه را معرفی کنیم».

وی همچنین افزود: کتابخانه ملی روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مراجعه کننده دارد. امیدواریم با ایجاد این پنجره ها اعضا بتوانند شناخت بهتری پیدا کنند. امیدوار هستیم این اتفاق فتح بابی برای تعاملات ما با کشور دوست و عزیز ترکیه نیز باشد.

سفیر ترکیه در تهران پیش از افتتاح پنجره ترکیه با اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز دیدار کرده و گفت: کتابخانه ملی ایران از نظر دارایی کتب نسخ خطی بسیار ارزشمند است. برای من سعادت بزرگی است که در کشوری هستم که با زبان و مردمانش دوست هستم.

بروجردی نیز درباره این کتابخانه گفت: کتابخانه ملی ایران ۸۱ سال قدمت دارد و جزو نهاد ریاست جمهوری ایران محسوب می شود. هر کتابی که در ایران چاپ می شود دو نسخه آن در کتابخانه ملی قرار دارد.

بروجردی همچنین از دریا اورس دعوت کرد تا در اندیشگاه اصحاب علم و ادب این کتابخانه حضور یابد تا با استادان ادبیات گپ و گفتی داشته باشد.

گفتنی است کتاب هایی در حوزه علوم انسانی و با موضوعاتی همچون تاریخ، فقه، ادبیات و داستان در بخش ویژه زبان ترکی استانبولی با عنوان «پنجره ترکیه» در تالار کتاب های تخصصی کتابخانه ملی ایران برای استفاده اعضا قرار گرفته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *