صفحه اصلی / ایران / بازداشت معترضان به تجمع ترک‌ستیزانه ارامنه در تهران

بازداشت معترضان به تجمع ترک‌ستیزانه ارامنه در تهران

پلیس ایران شماری از ترک ها که در اعتراض به تجمع ترک‌ستیزانه ارامنه در تهران گردهم آمده بودند را بازداشت کرد.

امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸، جمعی از ترک ها در اعتراض به تجمع ترک‌ستیزانه ارامنه در خیابان کریم‌خان تهران گردهم آمده بودند که شماری از آنان توسط پلیس ایران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گفته شاهدان عینی حدود ده نفر در این رابطه دستگیر شده اند. از میان دستگیر شدگان هویت آقایان کریم اله نوربخش، ناصر مهدوی، بایرام محمودی، اصغر جعفری، رضا آقایی، علی آقایی، علی ابراهیمی و سهراب جلیل زاده احراز شده است.

فعالین ملی آذربایجان هشدار داده بودند در صورت برگزاری تجمع ارامنه در تهران، آنها نیز دست به تجمع خواهند زد و در مقابل سفارت ترکیه در تهران زنجیره انسانی تشکیل خواهند داد.

در نتیجه اطلاع رسانی و فعالیت های مستمر فعالین حرکت ملی آذربایجان در رابطه با ادعای دروغین قتل عام ارامنه توسط تُرک های عثمانی، بر اساس آخرین گزارش ها، امروز بر خلاف سال های قبل، ارامنه نتوانسته اند به اجرای شوی تبلیغاتی ضدترکی شان در خیابان های تهران بپردازند.

از روز چهارشنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۹۸، فعالین ملی آذربایجان با راه اندازی کمپین جمع آوری امضا، خواستار لغو مجوز «تجمع تُرک‌ستیزانه ارمنی ها در تهران» شده بودند. شمار امضاهای این کمپین در طی چند روز به ۱۲ هزار نفر رسید.

«نادر قاضی‌پور» نماینده اورمیه و دکتر «مرتضی پیری» عضو شورای شهر اورمیه نیز از امضاکنندگان این کمپین بودند. امضاهای جمع آوری شده توسط دبیر کمپین به وزیر کشور ایران و استانداری تهران تحویل داده شد.

در سایه این تلاش ها، حکومت ایران با کسب تجربه از رسوایی سفر پاشینیان به تهران در سالگرد قتل عام شیعیان خوجالی قره باغ و جلوگیری از تکرار چنین اشتباهی، تا این لحظه از تجمع ارامنه در خیابان های تهران خودداری کرده است.

هر ساله در روز ٢۴ آوریل، داشناک ها و ارمنی‌های افراطی به بهانه دروغ و ساختگی «نسل کشی ارامنه توسط ترک‌های عثمانی» در مقابل کلیسای سرکیس واقع در خیابان کریم خان تهران و روبروی سفارت ترکیه در تهران تجمع برپا کرده و شعار «مرگ بر ترک» و «مرگ بر ترکیه» سر می دهند.

نهایتا ارمنی ها در داخل کلیسای سرکیس تهران گردهم آمده اند و با نصب بنرهای ترک‌ستیزانه از دیوارهای کلیسا، شوی سالیانه خود را اجرا می کنند اما مشخص نیست که دولت ایران اجازه تجمع در برابر کلیسا و یا مقابل سفارت ترکیه را به آنها خواهد داد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *