صفحه اصلی / جهان ترک / تیزر فیلم «تومروس» و ماجرای کشته شدن «کوروش» منتشر شد + فیلم

تیزر فیلم «تومروس» و ماجرای کشته شدن «کوروش» منتشر شد + فیلم

با پایان یافتن مراحل ساخت فیلم سینمایی ملکه «تومروس»، تیزر این فیلم تاریخی منتشر شد.

تومروس(تومریس) ملکه ترکان ماساژت بود و ماساژت‌ها گروهی از اقوام امپراتوری ترک ساکا(سکایی‌) بودند. تومروس در جنگ با کوروش وی را شکست داد و سرش را از تن جدا کرد.

ساخت فیلم «تومروس» در قزاقستان دو سال زمان برده است. بیشتر صحنه های این فیلم در شهر آلماتی فیلمبرداری شده و قرار است بزودی در سینماها اکران شود.

کارگردان این فیلم «آکان ساتایئو» است و نقش ملکه تومروس را «آلمیرا تورسایان» دختر تورک قزاق بازی می‌کند. قزاقستان تاکنون فیلم‌ها، انمیشین و تئاترهای زیادی در مورد آنا تومروس ساخته است.

در این فیلم مطابق واقعیت‌های تاریخی جنایت‎ها و کشتارهای کوروش، پادشاه حکومت هخامنشیان به تصویر کشیده شده است. تاریخ نگاران ایرانی معمولا از نگارش نحوه کشته شدن کوروش بدست ملکه تومروس طفره می روند.

به نوشته «هرودوت» مورخ یونانی، ۵۲۹ سال قبل از ميلاد مسیح، کوروش با حیله ای ناجوانمردانه، پسر تومروس را کشت و به یکی از اردوگاه‌های ماساژت ها حمله‌ور شد و تمامی ساکنان آنجا را قتل‌عام کرد.

پس از این ماجرا، ترکان ماساژت تحت فرماندهی ملکه تومروس، شکست سنگینی بر هخامنشیان وارد کردند و در این جنگ کوروش کشته شد.

به نوشته هرودوت، ملکه تومروس سر بریدهٔ کوروش را در داخل تشتی پر از خون انسان های بی گناه کشته شده در جنگ فرو کرد و گفت: «ای خونخوار تاریخ  تو که با عمری خونخواری سیر نشده‌ای اکنون آنقدر خون بنوش تا عطش ات فرونشیند و سیراب شوی.»

تابلوهای مختلفی از بریده شدن سر کوروش به دست ملکه تومروس توسط نقاشان بزرگ اروپایی کشیده شده که از آن جمله می توان به تابلو نقاشی‌های پيتر پل روبنز، الكساندر زيك، ماتيا پيئر اتی، ويكتور وولفئوت و آندره دلكاستاگنو اشاره کرد که در موزه های مختلف جهان نگهداری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *