صفحه اصلی / جهان ترک / شَمن ترک از جمهوری یاقوتستان روسیه: پوتين نه يک انسان بلکه اهريمن است

شَمن ترک از جمهوری یاقوتستان روسیه: پوتين نه يک انسان بلکه اهريمن است

یکی از شمن‌های ترک از مردمان یاقوت جمهوری یاقوتستان(ساخا) روسیه که در مسیر راهپیمایی چند ماهه خود با هدف «برکنار کردن ولادیمیر پوتین» بازداشت و به یک درمانگاه روانی منتقل شده بود برای یک شب آزاد شد.

یکی ازطرفداران این شمن که نامش الکساندر گابیشف است روز جمعه ۲۰ شهریور به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت، به او اجازه داده‌اند که یک شب را در منزل اقوامش در شهر یاکوتسک سپری کند ولی روز بعد باید به محل بازداشت برگردد.

فرد دیگری از طرفداران او گفت آقای گابیشف حاضر است محاکمه شود و بیگناهی خود را ثابت کند.

او افزود: «آقای گابیشف وکیل دارد ولی مسلما کمک حقوقی بیشتر تاثیرگذار خواهد بود و ما از کمک فعالان حقوق بشر نیز استقبال می‌کنیم.»

به گفته او، ساکنان سه شهر در ناحیه سیبری قرار است در حمایت از الکساندر گابیشف راهپیمایی کنند و خواهان آزادی او شوند.

همزمان روز جمعه در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد آقای گابیشف از هوادارانش خواست «آرامش خود را حفظ کنند.» او گفت که در یک درمانگاه روانی تحت بازداشت است و نحوه بازداشت و رفتار با او تاکنون «در چارچوب قانون» بوده است.

یوگنی روستوکین، یکی از هواداران آقای گابیشف به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت، مقامات مسئول به او تعهد داده‌اند که پس از بازگشت به درمانگاه هیچ دارویی به او تزریق نخواهند کرد.

وزارت کشور دولت محلی بوریاتیا، یکی دیگر از نواحی سیبری، روز پنجشنبه گفت دلیل بازداشت الکساندر گابیشف این است که در زادگاهش یاقوتستان به ظن ارتکاب جرم تحت تعقیب بوده است.

اما طرفداران آقای گابیشف ضمن رد این ادعا می‌گویند او ماه‌ها در منطقه سیبری در حال راهپیمایی بوده و اگر واقعا در ناحیه یاقوتستان تحت تعقیب بود پلیس می‌توانست قبلا او را دستگیر کند.

یک عضو کمیسیون حقوق بشر ریاست جمهوری در مورد انتقال آقای گابیشف به درمانگاه روانی اظهار نگرانی کرد و آن را با شیوه متداول در دوران اتحاد شوروی که دگراندیشان را در بیمارستان‌های روانی بستری می‌کردند، مقایسه کرده است.

ویکتور یوگورف، یکی از طرفداران این شمن به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت تعدادی از طرفدارانش که در روزهای گذشته به راهپیمایی او پیوسته بودند قصد دارند برای تحقق هدف آقای گابیشف تا مسکو او را همراهی کنند.

این گروه هم‌اکنون در ناحیه ایرکوتسک سیبری است. آقای گابیشف در همین ناحیه توسط ماموران پلیس که نقاب به چهره داشتند بازداشت شد.

عفو بین الملل بازداشت آقای گابیشف را «یک مورد دیگر از نقض فاحش حقوق بشر در روسیه امروزی» توصیف کرد.

الکساندر گابیشف راهپیمایی به سوی مسکو را از چند ماه پیش آغاز کرد. او گفته است که در نظر دارد ظرف دو سال با پای پیاده به مسکو برسد. او گفته که به نظرش رییس جمهور روسیه «مخلوق نیروهای تاریک» است و فقط یک شمن می‌تواند با او مقابله کند.

شمن‌ها که در زبان ترکی به آن شامان گفته میشود، طی قرن‌های متمادی در جوامع ساکن سیبری نقش درمانگر و رهبر معنوی را ایفا کرده‌اند. در دوران اتحاد شوروی و سال‌های موسوم به «دانش و خرد» آنها به شدت سرکوب شدند ولی در برخی از مناطق دورافتاده سیبری بار دیگر اهمیت پیدا کرده‌اند.

الکساندر گابيشف تاکنون بيش از دو هزار کيلومتر را با پای پياده طی کرده و ويدئوهای راهپيمايی او در شبکه‌های اجتماعی را ميليون‌ها نفر ديده‌اند.

او در ماه ژوييه در شهر چيتا حدود ۷۰۰ نفر از مردم را در اجتماعی با شعار «روسيه بدون پوتين» دور هم جمع کرد. الکساندر گابيشف در اين اجتماع گفت: «خداوند به من گفته که پوتين نه يک انسان٬ بلکه اهريمن است و به من دستور داده او را برکنار کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *