صفحه اصلی / جهان ترک / فعال حقوق بشر اویغور: علیه اویغورها در چین نسل‌کشی رخ داده است

فعال حقوق بشر اویغور: علیه اویغورها در چین نسل‌کشی رخ داده است

عبدالشكورعبدالرشید فعال حقوق بشر و مدافع حقوق اویغورها در سازمان ملل تصریح کرد که علیه تورک های اویغور نسل‌کشی رخ داده است.

عبدالشكورعبدالرشید، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق اویغورها در چهل و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس گفت: یک نسل‌کشی علیه ملتمان رخ داده است. خانواده من در یک اردوگاه کار اجباری در چین به گروگان گرفته شده‌اند.

وی که یکی از بنیان‌گذاران انجمن «عدالت برای اویغورها» مستقر در سوئیس است، افزود: چین علیه تورک‌های اویغور مرتکب «نسل کشی» شده است. این نسل‌کشی شامل «عقیم سازی و قاچاق اعضای بدن» نیز می‌شود.

عبدالرشید با بیان اینکه ۳ میلیون اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری می‌شوند اظهار داشت: تصور کنید که جمعیت برلین یا شیکاگو به عنوان برده در زندان هستند. بسیاری از کشورها «نسل کشی» علیه تورک‌های اویغور را نادیده می‌گیرند. سازمان ملل باید اکنون وارد عمل شود و نسل‌کشی را متوقف کند.

جان فیشر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در ژنو نیز گفت: چین نه تنها در منطقه خودمختار سین کیانگ (تورکستان شرقی)، هنگ کنگ و تبت اقدام به نقض حقوق بشر می‌کند بلکه سازمان‌های ما نگران تأثیرات نقض حقوق بشر از سوی چین در سراسر جهان هستند.

وی افزود: چین همچنین مدافعان حقوق بشر در خارج را نیز هدف قرار می‌دهد. چین تهدیدی اساسی برای حقوق بشر است.

فیشر از دبیرکل سازمان ملل خواست تا «فرستاده ویژه‌ای» را برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در چین تعیین کند.

گفتنی است بیش از یک میلیون مسلمان تورک اویغور به اتهام «افراط‌ گرایی دینی» در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار تورکستان شرقی (سین‌کیانگ) بازداشت شده‌اند.

دولت چین درخواست‌ نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، حقوق بشر و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را همواره رد کرده است.

براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دولت چین به بهانه «تدابیر امنیتی پیشگیرانه» بسیاری از اویغورهای بی‌گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاههای کار اجباری نگه داشته است.

پکن در اکتبر ۲۰۱۸ به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه تورکستان شرقی که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اعتراف کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای “مبارزه با تروریسم” صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های کار اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *