صفحه اصلی / جهان ترک / وکلای ترکیه ای خواستار تحقیقات درباره جنایات چین علیه ترک‌های اویغور شدند

وکلای ترکیه ای خواستار تحقیقات درباره جنایات چین علیه ترک‌های اویغور شدند

گروهی از وکلای مدافع حقوق بشر در ترکیه با مراجعه به دیوان کیفری بین‌المللی خواستار آغاز تحقیقات درباره جنایات چین علیه تورک‌های اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ(تورکستان شرقی) شدند.

این وکلا در دادخواست خود به دیوان کیفری بین‌المللی اسنادی در اثبات اینکه تورک‌های اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ(تورکستان شرقی) توسط جاسوس‌های چین هدف گرفته، جمع‌آوری و ناپدید شده و به سمت تاجیکستان اخراج می‌شوند، ارائه کردند.

گفتنی است بیش از ۱ میلیون مسلمان اویغور به اتهام «افراط‌ گرایی دینی» در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار سین‌کیانگ بازداشت شده‌اند.

دولت چین درخواست‌ نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، حقوق بشر و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را همواره رد کرده است.

براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، دولت چین به بهانه «تدابیر امنیتی پیشگیرانه» بسیاری از اویغورهای بی‌گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاه‌های کار اجباری نگه داشته است.

پکن در اکتبر ۲۰۱۸ به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه تورکستان شرقی که در آن مسلمانان نگه‌داری می‌شوند، اعتراف کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای «مبارزه با تروریسم» صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده‌بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های کار اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *