صفحه اصلی / ایران / پیشنهاد انتصاب یک ترکمن به استانداری گلستان پس از فاجعه سیل

پیشنهاد انتصاب یک ترکمن به استانداری گلستان پس از فاجعه سیل

سیل گسترده در ترکمن صحرا سبب برکناری استاندار سابق گلستان شد. در میان گزینه‌هایی که به وزارت کشور برای تصدی استانداری گلستان فرستاده شده برای نخستین بار به نام ترکمن‌ها نیز می‌توان برخورد. بروز سیل شانس انتصاب یک استاندار ترکمن را بیشتر کرده است.

به گزارش دویچه وله آلمان٬ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، مناف هاشمی، استاندار گلستان را بلافاصله بعد از جاری شدن سیل برکنار کرد و گفت که عدم حضور او در منطقه در روزهای اولی که سیل آنجا را فرا گرفته بود “اصلا قابل قبول نیست”. مناف هاشمی در زمان راه‌ افتادن سیل در استان گلستان در سفر خارج از کشور به سر می‌برد.

اما سیل در استان‌ گلستان سیلی از انتقادها را هم به ناکارآمدی مسئولان و سوءمدیریت به راه انداخت و به بحث بر سر انتصاب یک استاندار بومی از میان ترکمن‌های اهل سنت دامن زد. رسانه‌های محلی گزینه‌های پیشنهادی استان جهت استانداری گلستان را آقایان محمدرضا صالحی، عبدالله میراکبری، میرمحمد غراوی، یغمور قلی‌زاده و محمود سالاری عنوان کرده‌اند.

از بین پنج نفر معرفی شده توسط نمایندگان گلستان در مجلس، یغمور قلی‌زاده بیشترین رای را یه دست آورده است. قلی‌زاده، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، اولین معاونت اهل سنت استانداری گلستان، دیپلمات، مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

یک فعال سیاسی محلی که نخواست نامش در این گزارش عنوان شود به دویچه وله گفت که بروز سیلی گسترده و بی‌سابقه در شهرها و روستاهای ترکمن‌ صحرا پیامدهای فاجعه‌بار اقتصادی، سیاسی، روحی و روانی به بار آورده است و در چنین شرایطی انتصاب یک استاندار سنی و ترکمن می‌تواند مرحمی بر زخم دل مردم این منطقه باشد.

به گفته این فعال سیاسی مجمع نمایندگان استان، نماینده ولی فقیه و نخبگان ترکمن خواستار انتصاب یک ترکمن سنی به استانداری گلستان شده‌اند. او تاکید کرد انتصاب یک استاندار ترکمن بعد از ۴۰ سال می‌تواند وجهه و اعتبار نظام را در میان ترکمن‌ها و حتی در عرصه بین‌المللی بیشتر کند.

او در گفت‌وگو با دویچه وله تاکید کرد: «با آمدن یک استاندار ترکمن معجزه‌ای نخواهد شد. اما ایران یک کشور حداقلی است و از لحاط روحی مردم مصیبت دیده ترکمن شارژ خواهند شد.»

آنه‌محمد بیات، روزنامه‌نگار از استان گلستان هم به دویچه وله گفت: «در حال حاضر پنج گزینه بومی به وزارت کشور پیشنهاد شده است ولی نمی‌دانم وزارت کشور کدام را تأیید خوهد کرد. اما نخبگان محلی بیشتر به یغمور قلی‌زاده تمایل دارند.»

به نظر بیات عامل‌های تعیین کننده استاندار گلستان مجمع نمایندگان استان گلستان و نمایندگان وزارت کشور هستند اما جاری شدن سیل و ویرانی‌های ناشی از آن امید انتصاب یک استاندار ترکمن را بیشتر کرده است.

آقای بیات در ادامه توضیح داد که انتصاب یک استاندار سنی و ترکمن بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب “حرکتی به سوی قانون‌گرایی و امیدوارکننده” است.

بیش از ۸۰ درصد ترکمن‌ها در دو دور آخر انتخابات ریاست جمهوری ایران به حسن روحانی رای دادند. روحانی وعده داد که در صورت استقرار “دولت تدبیر و امید” استانداران مناطق اقلیت نشین کشور را از میان آنان انتصاب کند. اما تاکنون این وعده رئیس جمهوری حتی در مورد یک استاندار بومی و محلی اجرا نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *