صفحه اصلی / جهان / چین در اقدامی متقابل در خصوص نسل کشی تورکان اویغور چند مسئول آمریکایی و کانادایی را تحریم کرد

چین در اقدامی متقابل در خصوص نسل کشی تورکان اویغور چند مسئول آمریکایی و کانادایی را تحریم کرد

چین روز شنبه در واکنش به تحریم‌هایی که به دلیل نحوه برخورد با اقلیت تورک اویغور از سوی واشنگتن و اتاوا علیه پکن وضع شده بود سه شخصیت و یک نهاد آمریکایی و کانادایی را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه چین با اعلام این تصمیم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «دو عضو یک نهاد آمریکایی موسوم به کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی به نام‌های گایل مانشین و تونی پرکینز به همراه مایکل چانگ، نماینده پارلمان کانادا و نیز یک کمیسیون حقوق بشری پارلمان این کشور تحت تحریم‌های پکن قرار گرفته و حق ورود به سرزمین‌ اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو را ندارند.»

در بیانیه وزارت امور خارجه چین تاکید شده که ایالات متحده و کانادا پیش‌تر بر اساس «شایعات و اطلاعات نادرست» دست به اعمال تحریم علیه پکن زده‌‌اند.

در این بیانیه آمده است که مسئولان تحریم شده ضمن منع شدن از هرگونه ارتباط و نیز تجارت با شهروندان، نهاد‌ها و سازمان‌‌های چینی، بایست هرگونه بازی سیاسی در خصوص مسائل مرتبط با استان سین‌کیانگ را متوقف کنند و از هرگونه دخالت در امور داخلی چین بپرهیزند.

وزارت امور خارجه چین با طرح چنین هشدارهایی به افراد تحت تحریم در آمریکا و کانادا تهدید کرده که اگر این افراد به هشدارهای یاد شده توجه نکنند «انگشت خود را خواهند سوزاند.»

پکن پیشتر در همین ارتباط ضمن هشدار به بریتانیا در خصوص دخالت در امور داخلی چین، چند شخص حقیقی و حقوقی بریتانیایی را نیز تحریم کرده بود.

چین به دلیل آنچه از سوی نهاد‌های مدافع حقوق بشر و نیز سازمان‌های بین‌المللی «سرکوب» و «نسل‌کشی» اقلیت مسلمان تورک ایغور در استان سین‌کیانگ(تورکستان شرقی) خوانده شده به شدت تحت انتقاد کشورهای غربی و جامعه بین‌المللی قرار دارد.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا روز دوشنبه در تازه‌ترین واکنش به بدرفتاری با اقلیت اویغور تعدادی از مسئولان گذشته و فعلی استان سین‌کیانگ را تحت تحریم‌های جدید قرار دادند؛ اقدامی که بلافاصله با واکنش تلافی جویانه پکن علیه مسئولان اروپایی و بریتانیایی همراه شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *