صفحه اصلی / جهان / ترامپ: سازمان جهانی بهداشت عروسک دست چین است

ترامپ: سازمان جهانی بهداشت عروسک دست چین است

رئیس جمهوری ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت و تعیین فرصت ۳۰ روزه برای «تغییرات اساسی» در این سازمان اعلام کرد که در غیر اینصورت آمریکا به طور دائم کمک‌های مالی خود به این سازمان را قطع خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پرزیدنت دونالد ترامپ در نامه‌ای به تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ایالات متحده سهم خود از تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت را به طور دائم قطع خواهد کرد مگر آن که این سازمان متعهد شود تغییرات اساسی را در طی ۳۰ روز آینده انجام دهد.

رئیس جمهوری آمریکا تصویری از این نامه را در صفحه توئیتر خود منتشر و در این نامه‌ سازمان جهانی بهداشت را به مشاوره بد، توصیه‌های وحشتناک و «طرفداری از چین» متهم کرده است و تنها راه پیشرو برای این سازمان را این موضوع دانسته که سازمان جهانی بهداشت بتواند واقعا استقلال خود از چین را نشان دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که پیشتر نیز انتقادهای شدیدی را متوجه سازمان جهانی بهداشت کرده بود، روز دوشنبه گفت اگر او ممنوعیت‌های مسافرتی با چین وضع نمی‌کرد، شمار بیشتری از شهروندان کشورش جان خود را از دست می‌دادند. در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت با این ممنوعیت‌ها مخالف بود.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ بهمن ماه گفته بود این نهاد مخالف بستن مرزها برای مدت طولانی‌ست، چراکه سبب می‌شود مبتلایان احتمالی بدون حساب و کتاب و بدون آن‌که رویت شوند بین کشورها رفت‌وآمد کنند و این خود به شیوع بیماری بیافزاید.

در همان روز الکس عازار، وزیر بهداشت آمریکا، اعلام کرد اتباع خارجی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده‌اند، فعلاً نمی‌توانند به خاک آمریکا وارد شوند.

آقای ترامپ در روز ۲۹ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفته سازمان جهانی بهداشت «عروسک دست چین است. زیباتر اگر بخواهم بیان کنم: آن‌ها هم‌راستا با چین هستند».

سازمان جهانی بهداشت پیشتر این اتهام‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده را رد کرده بود. البته پیشنهاد روز دوشنبه استرالیا برای انجام تحقیقات درباره همه‌گیری کرونا و ارزیابی عملکرد سازمان جهانی بهداشت در این بحران، با حمایت بیش از ۱۲۰ کشور روبه‌رو شده است.

در دیگر سو رئیس‌جمهوری چین گفته حکومتش از تحقیقات بین‌المللی در مورد کرونا و عملکرد جهانی در مقابله با آن حمایت می‌کند، اما این تحقیقات باید پس از کنترل بیماری انجام شود.

شی جین‌پینگ همچنین وعده داده است که دو میلیارد دلار برای مقابله با کووید-۱۹ طی دو سال پیش رو به مجمع بهداشت جهانی اختصاص دهد. مجمع بهداشت جهانی انجمنی است که سازمان جهانی بهداشت توسط ۱۹۴ عضو آن اداره می‌شود.

شی همچنین وعده داده به کشورهای آفریقایی و کشورهای کم‌درآمد یاری برساند.

او همچنین اظهار کرده «بسیاری از کشورها توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را نادیده گرفتند».

این اظهارات البته دقیقا بر خلاف گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکاست که گفته این نهاد «توصیه‌های بد زیادی به ما کرد».

سازمان جهانی بهداشت در ژنو مستقر است. این سازمان از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است که ۷۲ سال پیش بنا شد. ریاست این نهاد در حال حاضر با تدروس آدانوم، وزیر پیشین بهداشت و امور خارجی اتیوپی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *