صفحه اصلی / جهان / ترور فرد شماره دو القاعده در تهران نتیجه همکاری آمریکا و اسرائیل

ترور فرد شماره دو القاعده در تهران نتیجه همکاری آمریکا و اسرائیل

خبر کشته شدن ابومحمد المصری، فرد شماره دو سازمان القاعده در تهران ابتدا توسط “نیویورک تایمز” منتشر شد. اکنون در ارتباط با ترور المصری توسط سازمان موساد (سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائيل) اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از همکاری سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل در عملیات کشتن المصری داده است.

این خبرگزاری نوشته است که در ارتباط با اعمال فشار بیشتر دولت دونالد ترامپ بر جمهوری اسلامی ایران، سطح همکاری آمریکا و اسرائیل در عرصه‌های امنیتی گسترش یافته و عملیات کشتن المصری یکی از نمونه‌های این همکاری مشترک است.

چهار منبع اطلاعاتی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که ابومحمد المصری، فرد شماره دو القاعده در ماه اوت (مردادماه) در تهران کشته شده است.

در این گزارش آمده است که اطلاعات مربوط به محل اختفا و همچنین هویت جعلی المصری در تهران از سوی آمریکا در اختیار موساد قرار گرفته است.

یگان کیدون، مسئول عملیات المصری

طبق این گزارش، عملیات کشتن المصری اما توسط یگان کیدون، یکی از بخش‌های عملیاتی موساد اجرا شده است. کیدون مسئولیت کشتن “افراد ویژه” را برعهده دارد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته است که دو نفر از منابع اطلاعاتی در گفت‌وگو با این خبرگزاری خبر همکاری سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) با موساد را تایید کرده‌اند.

این در حالی است که دو منبع اطلاعاتی دیگر، ضمن آنکه خبر ترور المصری را تایید کرده‌اند، حاضر به ارائه اطلاعات بیشتری در این باره نشده‌اند. لازم به یادآوری است که هر چهار منبع اطلاعاتی این خبرگزاری مایل به افشای هویت خود نبوده‌اند.

ترور المصری در تهران در روز هفتم اوت و در سالروز حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی (کنیا) و در دارالسلام (تانزانیا) در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته است.

مقامات امنیتی آمریکا بر این باور هستند که المصری در حملات سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه‌های آمریکا نقش داشته است.

افزون بر آن گفته می‌شود که مریم، دختر المصری نیز یکی از اهداف حمله یاد شده بوده است. بر اساس اطلاعات سازمان سیا، مریم در طراحی عملیات تروریستی نقش داشته است.

دختر المصری در عین حال همسر حمزه بن‌لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبری پیشین القاعده بوده است که در عملیات سال گذشته آمریکا در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان کشته شده است.

آسوشیتدپرس اعلام کرده است که سازمان سیا و همچنین دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل از اعلام موضع نسبت به خبر منتشر شده از سوی نیویورک تایمز در ارتباط با ترور المصری اجتناب ورزیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *