صفحه اصلی / جهان / جریمه سنگین بانک بریتانیایی به دلیل نقض تحریم‌های ایران

جریمه سنگین بانک بریتانیایی به دلیل نقض تحریم‌های ایران

بانک بریتانیایی استاندارد چارترد موافقت کرده است که به‌خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه چند کشور و به‌ویژه ایران، یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار به آمریکا و دولت بریتانیا جریمه بپردازد.

این بانک روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین در وبسایت رسمی خود با تایید تخلفات و موافقت بانک با پرداخت جریمه اعلام کرد که طی شش سال گذشته در رابطه با پرونده تخلفات مالی با نهادهای بریتانیایی و آمریکا به صورت جدی همکاری کرده و متعهد به جلوگیری از ارتکاب هرگونه جرائم مالی در سیستم بانکی است.

بیل وینترز مدیر عامل بانک نیز اعلام کرد: «شرایطی که منجر به این تخلفات و جریمه شده، هرگز مورد تایید نمایندگان بانک و کارکنانی که وی هم اکنون به آنها افتخار می کند، نیست».

آقای وینترز پیش از این گفته بود بخش اعظم اتهاماتی که علیه بانک مطرح شده، مربوط به قبل از سال ۲۰۱۲ بوده است و این تخلفات به طور عمده با مسئولیت دو کارمند ارشد بانک در دوبی اتفاق افتاده است. بخش اعظم این تخلفات در رابطه با دور زدن تحریم‌های ایران و حجم کمتری از آن نیز مربوط به سوریه، سودان، کوبا و برمه است.

بر اساس اعلام اداره خدمات مالی ایالت نیویورک، این جریمه به خاطر تخلفات شعبه‌های بانک استاندارد چارترد در لندن و دوبی اعمال می‌شود که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ رخ داده‌اند. از این دو شعبه رقمی حدود «۶۰۰ میلیون دلار نقل و انتقال مالی غیرمجاز» صورت گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز اعلام کرده که در رابطه با نقض تحریم‌ها، یک کارمند استاندارد چارترد گناهکار شناخته شده و یک ایرانی به صورت غیابی محاکمه شده است.

قرار است ۱۳۳ میلیون دلار از جریمه یاد شده به دولت بریتانیا و بقیه آن به چند نهاد آمریکایی از جمله بانک مرکزی این کشور پرداخت شود.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که بانک استاندارد چارترد طبق این توافق موظف به انجام ارزیابی‌های مداوم از عملکرد خود و نیز آموزش کارکنانش در رابطه با تحریم‌ها شده است.

در یکی از موارد تخلف، به یک ایرانی بدون اینکه از وی درباره منبع پول پرسیده شود، اجازه داده شده که ۸۱۵ هزار دلار در حساب خود پس‌انداز کند. همچنین بانک به یکی از مشتری‌های خود که کالاهایی با کاربرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) به ۷۵ کشور صادر می‌کرده، بدون تحقیقات لازم خدمات داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته که در این نقل و انتقال‌های غیرمجاز مالی، برخی شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت‌های پتروشیمی دخالت داشتند.

آمریکا طی یک دهه گذشته، بسیاری از بانک‌های بین‌المللی از ژاپن گرفته تا اروپا را به خاطر نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده است.

یکی از بی‌سابقه‌ترین جریمه‌ها، مربوط به بانک «پی‌ان‌بی پاریبا» فرانسه بود. این بانک یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های تاریخ بانکی را به مبلغ هشت میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار به آمریکا پرداخت تا از زیان‌های آتی بیشتر که می‌توانست به انحلال و ورشکستی این بانک عظیم فرانسوی منجر شود، جلوگیری کند.

تعدادی دیگر از بانک‌های اروپایی از جمله «اچ‌اس‌بی‌سی» یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، «آی‌ان‌جی» هلند ۶۱۹ میلیون دلار، بانک ژاپنی «توکيو ـ ميتسوبيشی یو‌اف‌جی» ۸.۶ میلیون دلار، رویال بانک اسکاتلند ۱۳۳ میلیون دلار، بانک‌های آلمانی کومرتس‌بانک و دویچه بانک به ترتیب ۸۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون دلار در همین رابطه به آمریکا جریمه پرداخت کرده‌اند.

اطلاعیه اداره خدمات مالی ایالت نیویورک تاکید می‌کند که نهادهای مالی جهانی باید در خط مقدم مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی بایستند و آنها که نتوانند فرهنگ اطاعت از قوانین را رواج دهند، پاسخ‌گو خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *