صفحه اصلی / جهان / حمایت آمریکا از سیاست ترکیه در قبال ترک‌های اویغور

حمایت آمریکا از سیاست ترکیه در قبال ترک‌های اویغور

سفارتخانه آمریکا در آنکارا اعلام کرد که از موضع ترکیه در قبال ترک های اویغور در چین استقبال می کند.

به گزارش آناتولی ترکیه٬ سفارتخانه آمریکا در آنکارا در پیامی که ازحساب کاربری توئیتر این نهاد در ارتباط با اظهارات آنکارا درباره وضعیت ترک های اویغور در چین اعلام کرد: آمریکا از موضع ترکیه در این باره استقبال می کند.
در این پیام همچنین به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه مبنی بر این که “دستگیری خودسرانه بیش از یک میلیون ترک اویغور در کمپ ها و شکنجه شدن آن ها در زندان ها و شستشوی مغزیشان دیگر امری پنهان نیست”، اشاره شده است.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به نقض حقوق اساسی ترک‌های اویغور و همچنین مرگ احتمالی عبدالرحیم هئییت، خواننده فولکلور اویغور در چین، این کشور را به رعایت اصول اساسی حقوق ترک‌های اویغور و بستن “اردوگاه‌های بازآموزی” دعوت کرد.

آکسوی همچنین سیاست اعمال آسیمیلاسیون علیه ترک‌های اویغور را مایه شرم دانست و اظهار داشت: “اعلان رسمی سیاست یکسان‌سازی زبانی و دینی در اکتبر ۲۰۱۷ نمونه جدیدی از اقدامات چین برای از بین بردن هویت اتنیکی و دینی ترک‌های اوغور و دیگر جوامع مسلمانان در این کشور است”.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه درباره نقض حقوق مسلمان اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ چین نیز گفت: برای امنیت و تمامیت ارضی چین اهمیت قائلیم، اما بازداشت‌ خودسرانه و دسته‌جمعی بیش از یک میلیون مسلمان اویغور اصلا مشروع و پذیرفتنی نیست.

چندین سازمان حقوق بشری ماه آگوست سال گذشته در نشستی که توسط کمیته مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل درباره مسلمانان اویغور در ژنو برگزار شد، اعلام کردند: «مسلمانان به بهانه مواضع سیاسی خود در مراکز (اردوگاه‌های) آموزشی تحت بازداشت هستند. حدود ۳ میلیون مسلمان بدون محاکمه در کمپ‌ها نگهداری می شوند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از نقض سیستماتیک حقوق اویغورها خبر داده است. پکن در اکتبر ۲۰۱۸ تلویحا به وجود پایگاه نظامی سری در منطقه سین‌کیانگ که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اذعان کرد. چین در توجیه سیاست ظالمانه خود ادعا کرده که این اقدام به‌ خاطر “مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی و رادیکالیزه شدن آنها” صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *